Pokud jste se těšili, že ještě letos (tak bylo původně plánováno) dojde k modernizaci železniční trati u Božic směrem na Hodonice a úpravě přejezdu a nástupiště, budete zklamáni.
Tyto opravy jsou zatím odsunuty na neurčito, možná i nadlouho. Důvody jsou samozřejmě finanční, ale dle mého názoru taky ve využitelnosti jak v osobní, tak v nákladní dopravě. Železnici v naší oblasti zkrátka odzvonilo již dávno a dnešní doba je ještě nemilosrdnější.
Nevím, jak daleko je nástup nové firmy do prostoru bývalé Prefy. Pokud by tam byla sběrna železného šrotu, mohlo by aspoň ožít nákladiště pro železniční vlečku, tak jako je tomu třeba u nádraží v Pohořelicích. Přes den se nakládá a noci jsou nákladní vagóny přesunuty do Vranovic a dále.
Doby, kdy na božické nádraží směřovaly pěší cestující i ti na jízdních kolech, jsou definitivně minulostí. Dnes jsou to skutečně jednotlivci a tak je třeba hodně zvažovat, jak moc by byly vynaložené prostředky rentabilní, byť by cestování po železnici výrazně zrychlily. Největším problémem je, že se po železnici nedostanete jednoduše a rychle do Brna. Do Mikulova či do Břeclavi stejně nejezdíme. Už ani ne na mikulovský gympl.
Tady si dovolím malou odbočku od železnice k autobusové dopravě. Příští rok se budou znovu rozdávat autobusové licence pro integrovanou dopravu. Bylo by více než potřebné, aby se lépe sladila návaznost autobusů Znojmo - Brno a Znojmo - Božice, obojí s přestupem v Lechovicích. Čekat tam 25 minut v ranním chladu, dešti nebo mrazu kdesi venku není žádnou výhrou v loterii. Oproti dřívějšímu cestování z Božic do Brna to je v současnosti výrazný krok zpět. Snad se nad tím někdo kompetentní zamyslí. Na výmluvy, to jsme kádři! Myslím, že je to i rukavice hozená dosavadní dopravcům Znojemské dopravní společnosti Psota a její dceřinné firmě Břežanské dopravní společnosti. Oni lépe než my vědí, že se na jejich dosavadní linky chystá těžká konkurence vybavená daleko modernějšími autobusy než jsou ty zánovní našich společnosti.
Ladislav Nevrkla
Žádné komentáře:
Okomentovat