Poslední ostrůvky bývalých třešňových alejí v údolíčku za pustinou Křížkovice |
Ve včerejším regionálním tisku se objevil krátký příspěvek o tom, že Správa a údržba silnic Znojmo o této situaci ví a už ji řeší. Situace je však podobná na mnoha místech Znojemska a pokladna SÚS není bezedná. Cestáři v roce 2014 vysadili 584 stromů v celkové hodnotě 1,58 mil. Kč a na následnou péči o nově vysazené stromy vydali dalších 0,85 mil. Kč. Kolem pravé části silnice ke kruháku (už spíš na břežanském katastru) vysadili takové stromy před 2 či 3 roky, ale velké sucho jich hodně zahubilo.
Kolem silnic se vysazují jak okrasné dřeviny, tak ovocné stromy (švestky, hrušky, jabloně a třešně). Sice chytají olovo a ke konzumaci zrovna vhodné nejsou, ale plní důležitou a nezastupitelnou roli v naší krajině. V neposlední řadě pozoruji, že odstraněné uschlé stromy začínají citelně chybět i našim dravcům, kteří na nich rádi sedávali a odtud podnikali nálety na hraboše, zajíčky a podobnou potravu. Teď zmateně létají nízko nad zemí (nad silnicí) a vůbec bych se nedivil, kdyby došlo ke srážce dravce s projíždějícím vozidlem.
Takže já oroduji hlavně kvůli naším ptákům, zvláště dravcům. Vysazujte stromy podél cest. Vysazujte, vysazujte, vysazujte ....
P.S. Silnice kolem Božic v plánech na výsadbu stromů podél cest v roce 2014 nefigurovaly. Plány na rok 2015 se budou odvíjet od možností rozpočtu až v průběhu roku a samotná výsadba proběhne až na podzim. Věřme, že letos na Božicko dojde. Zasloužíme si to.
(lan)
Místo alejí třešní na nás hrozivě koukají solární panely ... |
... nebo NIC! Za příkopy pouze tráva a pole. tráva jen v ýjimečně posečená (max. 2x ročně) |
Ono je to těžké posoudit a rozhodnout. Tyto áleje mají své kladné ale i záporné stránky. Je pravda že pokud se jede álejí cesta tak nějak rychleji utíká zároveň je na jednu stránku bezpečnější provoz nehrozí tolik boční vítr, člověk viděl nějakou faunu z říše ptactva, pokud nebyl strom pronajat mohl si utrhnout aniž by ho někdo peskoval i když věděl že je to plné olova ale na druhou stranu zas hrozilo nebezpečí zlomení větve od velkých aut jelikož se o vzrostlé stromy nikdo nestaral, neořezal a když došlo k dopravní kolizi většinou to skončilo smrtí. Tudíž kladná a záporná stránka. Není těžké vysadit nové stromky ale je těžké se o ně postarat. Než se ujmou musí se zalévat, zajistit proti zlomení a hlavně proti okusu zvěřiny. To jsou nemalé peníze na údržbu.SA
OdpovědětVymazatPlně souhlasím, proto jsem to téma otevřel. Náklady jsou dneska enormní a výsledek nejistý (sucho, zvěř, zloději ...). Jednu věc jsem si uvědomil dneska, když jsem jel ráno do práce v mlze. Ta orientace na silnici bez pořádné krajnice, kde není patníček, ani žádný jiný "orientační" bod, není vůbec příjemná. Aleje stromů (třeba od Mackovic ke státní, ale i na Čejkovice, Břežany, Hrádek) mají i tuto funkci. (lan)
VymazatAno to máte taky pravdu jenže to už odbočujem. Vozovka má být vyznačena vodorovným značením a měla by být doplněna patníkem což je součástí vozovky a né se řídit dle stromů u silnice. Nejsme na planetě opic i když kolikrát to tak vypadá.SA
VymazatSamozřejmě, že pruhy na vozovce by byly víc než potřebné, ale to dřív vyrostou stromy za příkopem, než že by v tom českém Kocourkově někdo rozhodl, že na okresní silnice patří pruhy!!! (lan)
OdpovědětVymazat