Nejen o božických malovinařích a vinařské kultuře na Znojemsku. Velmi zajímavé a v našich podmínkách neprobádané téma si v rámci svého studia vybrala Mgr. Eliška Leisserová. A jelikož ve svém badatelském úsilí nadále pokračuje, můžeme se časem i průběžně těšit na řadu nových a aktuálních informací, jež se týkají malovinařů, revitalizace vinařské kultury, činnosti vinařských spolků i událostí, které propojují vinařskou kulturu s dílčím zájmem o
vinohradnické stavby („otevřené sklepy“).
Téma je to velice široké a podrobnější a hlubší údaje včetně odkazů a další literatury najdou zájemci v magisterské diplomové práci E. Leisserové. Po dohodě s autorkou vás na těchto stránkách v malém seriálu seznámíme s některými zajímavými údaji, jež byly zachyceny při terénním výzkumu a následné analýze získaných dat.
Osobně předpokládám, že se alespoň trošku orientujeme v pojmech jako jsou vinařská kultura, vinařství a vinohradnictví, malovinaři, vinohradnické stavby (sklepy, lisovny se sklepy a vinařské domy), sklepní areály (turisticky zvané "sklepní uličky") a otevřené sklepy. Ke všem těmto pojmům se stejně průběžně dostaneme.
Dnešní kapitolu jsem nazval Vinařská tradice na Znojemsku
"Současné Znojemsko leží na pomezí dvou národopisných oblastí: Podhorácko patřilo k oblastem s trvalým
českým osídlením, Podyjí oproti tomu bylo již od 13. století kolonizováno německým
etnikem a až do konce druhé světové války patřilo k regionům s převažujícím obyvatelstvem
německé národnosti.
Oproti jiným
vinařským regionům je pro současné Znojemsko typická absence lokální vinařské tradice.
Také zkoumané Božice a Hrušovany nad Jevišovkou patří k obcím, kde proběhlo vysídlení
německého etnika po druhé světové válce. Tato skutečnost zpřetrhala kontinuitu lokální
vinařské kultury. Do zdejší lokality přicházeli novoosídlenci z různých koutů Moravy a
Slezska a reemigranti ze zahraničí, například z Rumunska, kde neměli k pěstování révy vinné
jak vhodné podmínky, tak žádný vztah. Revitalizaci vinařské kultury je možné ve vybraných
vinařských obcích sledovat až po roce 2000, kdy mimo jiné dochází k zakládání vinařských
spolků a renovaci vinohradnických staveb ve vybraných sklepních areálech malovinaři." To píše Eliška Leisserová.
Mezi autory, kteří si ve svých pracích o vinařství a vinohradnictví všímají též Božic, najdeme např. Jitku Matuszkovou, Věru Kovářů, Josefa Auera, Jiřího Mačudu či Martina Markela. E. Leisserová k tomu uvádí: "Jitka Matuszková a Věra Kovářů jsou autorkami nejnovější publikace o
vinohradnických stavbách, která zmiňuje několik vinařských obcí ve znojemské vinařské
podoblasti, mezi nimi jsou i Božice. Ohledně vinařské kultury na Znojemsku, z hlediska etnologického bádání, nebylo
napsáno dosti vhodných publikací. Světlou výjimku tvoří odborné publikace z 19. století Johanna
Haaseho, či Antona Vrbky. Franz Schams se věnuje vinařství a vinohradnictví na
Znojemsku velmi detailně, jak po stránce technologického postupu, tak při odborném popisu
zdejších vinic. V poválečném období se dějinami vinařství a vinohradnictví na Znojemsku zabýval Josef Auer. Jiří Mačuda, působící v Jihomoravském muzeu ve Znojmě, se v odborné stati zabývá počátky
znojemského vinařství. Jako vystudovaný etnolog nezapomíná zmínit zvyky a tradice
německého etnika, které pohraničí obývalo. Cílem Mačudova vědeckého zájmu je především obyčej spjatý s hroznovou kozou, či
spíše kozlem. V poslední době se zaměřil na lidovou stravu. V publikaci zmínil mezi
alkoholickými nápoji víno, a v návaznosti na něj výroční zvyky a obyčeje vinařů. Velmi cenný je nedávno vydaný příspěvek Evy Večerkové, který je zaměřený na
německé etnikum na Znojemsku. Badatelka čerpá z původních německých děl a novinových
článků. Dále lze uvést, v návaznosti na studium vinařské kultury, díla Martin Markela,
historika z Jaroslavic, který se podrobně zabývá kulturními dějinami vína. Uvést lze například
studie o první klasifikaci vín na Znojemsku. Dále zavedl do pojmosloví vinařské kultury
českých zemí termín „zeselštění“ vinohradů. V návaznosti na tento termín se odborně
zabývá „vznikem sklepních areálů “ a „sklepních uliček“ (pro účely vinařské turistiky), kde
oba termíny považuje za synonymum.
Z hlediska vinohradnických staveb na Znojemsku uvádím aspoň dvě badatelky: Alexandru Navrátilovou a Věru Kovářů. Více
detailně se doklady lidového stavitelství zabývá Věra Kovářů, která je dokládá i na příkladu
zkoumané obce Božice."
Poslední okruh informací čerpáme ze správy hrušovanského patrimonia a velkostatku. "
O osudech fondu z doby před 17. stoletím se lze dozvědět jen z několika opisů. Nicméně i přes svou torzovitost má fond určitý význam pro dějiny
jihozápadní Moravy, jmenovitě pro hrušovanské dominium a pro velkostatky v okolí. Dle
Jindřicha Obršlíka by měly být nejvíce využívány účty, zejména účetní materiál jednotlivých
hospodářských provozních úřadů. Ať již roční vyúčtování nebo dokladový, pomocný
materiál. Mezi daně byly zařazeny i výdaje za vinný šenk a jiné. Nejvíce proměnlivé byly činže z hostinců a šenkoven (od 494
zlatých 10 krejcarů až do 1357 zlatých 30 krejcarů). Jako jedna z prvních zmínek o vinařství na hrušovanském panství se dá uvést
informace z roku 1672, kdy bylo na území zkoumané lokality 184 jitra vinic. Dále lze
generalizovat stav vinařství na Hrušovansku v již zmíněném jádru dochovaných archiválií z 18. a 19. století. Od první poloviny 19. století se datuje neustálý úpadek dominikálního i
rustikálního vinařství, do té doby rozsáhlého a výnosného nejen pro vrchnost, ale i pro některé
poddané. Tyto obyvatele panství lze v kontextu doby označit slovy Jindřicha Obršlíka za
„velkoproducenty vína.“ Je potřeba taktéž zmínit panský sklep, ležící v těsné blízkosti
hrušovanského zámku. Daná vinohradnická stavba měla podle popisu z roku 1791 prostor na
2000 věder, to znamená, že se do něj mohlo vlézt až 200 sudů vína. Ke sklepu patřila
šindelem krytá lisovna, částečně z pálených a nepálených cihel. Účet zmíněného vinného
sklepa vykazoval roční průměrný příjem jen za prodaná vína 1213 zlatých 48 krejcarů. I přes
tuto značnou produkci vína a pobírání desátkového vína se dá v archivních materiálech
dohledat, že velkostatek v letech 1786, 1787 a 1788 víno kupoval. Dokladem tohoto faktu
může být například pozůstalost jednoho poddaného z roku 1805, z níž ředitel velkostatku
Josef Rossmanith zakoupil v prvních letech 19. století celkem sedm sudů a devět věder vína
za 1725 zlatých a 1 krejcar. Dále je možné z této archiválie zjistit, s kým Hrušovany
udržovaly obchodní vztahy ohledně vína, kde převládá vedlejší vinařské obec Drnholec a
vzdálenější Miroslav. Zajímavostí je zápis vína. Je zde uvedeno dle zvyklostí staré (archivní)
a mladé (nové) víno, dále zde bylo uveřejněno množství vinných kalů (Saalwein). Z hlediska poznání místní vinařské kultury jsou vhodným zdrojem poznání sklepní a
horenská kniha, které obsahují záznamy z 19. století. Ve sklepní knize je uvedeno kolem 70
vinohradnických staveb, které se nacházely v Hrušovanech nad Jevišovkou, což je téměř o
polovinu větší číslo, než bylo doloženo v druhé zkoumané lokalitě Božice," uzavírá dnešní kapitolu autorka.
Autor: Mgr. Eliška Leisserová
Vybral: (lan)
pondělí 23. února 2015
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat