pátek 13. prosince 2019

Brno odmítlo častější vlaky mezi Znojmem a Vídní

Kolegové ze sdružení PRO ZNOJMO se dlouhodobě věnují i rozvoji dopravy, zvláště železniční, na Znojemsku. Přetiskuji jejich stanovisko ke středečnímu rozhodnutí Jihomoravského kraje. Taky proto, že s tímto stanoviskem plně souhlasím.


Brněnský krajský úřad v poslední možné lhůtě před spuštěním nového jízdního řadu "hodil vidle" do již dohodnutého výrazného posílení vlakové relace mezi Znojmem a Vídní.  Vlaky měly jezdit téměř v hodinovém taktu! 
Podle názoru brněnských (nikým nevolených) dopravních expertů s úředním razítkem, kterým šéfuje v posledních krajských volbách zvolený náměstek hejtmana pro dopravu za ČSSD Bc. Roman Hanák, však tento "luxus" pro Znojmo nebude krajská pokladna platit. Oproti stávajícímu stavu se tak pouze doplní chybějící dopolední spoj po celý týden a jeden večerní sobotní (viz jízdní řád v příloze).
Smutné na tom je, že zavedení hodinového taktu, které iniciovala rakouská strana, v klidu a bez povšimnutí proběhne na Břeclavsku, které krajský úřad v Brně jednoznačně preferuje: mezi Břeclaví a Vídní tedy pojede denně nejen zhruba 30 expresních mezinárodních vlaků v obou směrech, ale také víc jak 30 vlaků osobních v obou směrech od rána do večera, byť využitelnost osobních vlaků je v Břeclavi mnohem horší než ve Znojmě právě kvůli existenci expresních vlaků, které Znojmo nemá!
Opět se nabízí otázka, kterou jsme si již několikrát dříve položili: K čemu vlastně je onen divný, od stolu nakreslený správní útvar s názvem Jihomoravský kraj? K obhajobě zájmů Brna a jeho okolí jistě ano, k obraně zájmů občanů Znojemska však bohužel nikoli. Pokud by o objednávce regionální dopravy opět rozhodoval Okresní úřad ve Znojmě (jako před rokem 2002, než byl zrušen), nic z toho by se nestalo. Znojemsko je však nyní vydáno na milost i nemilost úředníků v Brně, kteří potřebám našeho okresu vůbec nerozumějí. A to je špatně.

P.S. Dnes jsem zaznamenal informaci, že kraj přeci jenom trošku povolil - krajské jízdenky (IDS JMK) budou platit i do rakouského Retzu. A  taky do Bystřice n. a Moravských Budějovic (obojí Kraj Vysočina).
          (lan) 

K příspěvku je na FB bohatá diskuze. Z ní vyjímám to, co považuji za velmi důležité k osvětlení problematiky:

  • PRO ZNOJMO Luboš Pokorný Ze zákona veřejnou dopravu na našem území objednává kraj. Je tedy logické, že rakouská strana odmítla platit za zvýšený objem přepravy na naší straně. A zatímco jinde k navýšení dojde - viz relace Břeclav-Wien - na Znojemsku jsme "ostrouhali". 🤨
  • Luboš Pokorný PRO ZNOJMO Přibyly 2 páry vlaků a Retz byl zaintegrován do IDS-JMK. Z mého pohlefu docela slušný postup, když přičtu nové spojení párem spěšného vlaku do HavlBrodu.
    Protože jsem železnici věnoval 26 let profesního života, tak bych chtěl pro své rodné m
    ěsto samozřejmě víc a lepší spojení nejen do Vídně, ale taky např. do Brna. Vy mne znáte, ale já nevím s kým diskutuju, kdo se za nickem skrývá a kdo bude opakovat pořád stejnou mantru. Buď na náš dialog zapomeňte a žijte ve své bohorovnosti anebo se ozvěte, já vám celou problematiku rád vysvětlím osobně.
    Hezký večer.
    4
  • Jiří Kacetl Luboši, myslím že nikdo z PRO ZNOJMO zde bohorovný není. Ono je to celou dobu právě naopak. Bohorovný kraj s centrem v dalekém Brně, který kašle na potřeby Znojemska. V roce 2009, když byla elektrifikována trať ze Znojma do Rakous, bylo přislíbeno 12 párů vlaků denně. Přišla ale hospodářská krize a plán byl seškrtán na 5 párů denně. Od roku 2013 ale žijeme v ekonomické konjunktuře a na 5 párech to až dodnes zůstalo. Přitom v Rakousku pracuje čím dále více Znojmáků, kteří dnes často jezdí na nádraží do Recu autem a odtud dál do vnitrozemí Rakous vlakem. To přece není normální. Jde hlavně o ono porovnání s Břeclavskem, které je u brněnských úředníků dlouhodobě preferováno. Tam kraj platí na veřejnou vlakovou dopravu per capita mnohem více než na Znojemsku. Jak sám dobře víš, oba jsme v roce 2011 zakládali Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. Věřili jsme, že jako občanské sdružení něco tlakem na politiky zvolené do odpovědných míst změníme. Já sám jsem v roce 2009 coby radní města Znojma inicioval memorandum 45 starostů Znojemska a Dolních Rakous za modernizaci tratí Znojmo-Hrušovany-Brno a propojení do Lavy. Měli jsme na své straně tehdy Ministerstvo dopravy ČR (JUDr. Lovas tehdy), jenže vidle do toho již tehdy hodil Ing. Snovický, vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu JmK v Brně. Ten stejný pan vedoucí úředník tam sedí dodnes a moje zkušenost říká, že on svůj přístup ke Znojemsku prostě nezmění. Co jsme za 10 let volání a naříkání dosáhli? Až do letošního prosince ničeho! A nyní pouhé drobty, které milostivě spadly pod stůl v podobě dvou vlaků do HavlBrodu na trati, která je téměř v havarijním stavu, a to jen díky iniciativě spřízněných duší v Jihlavě na Kraji Vysočina. Díky za to, ale 100tisícový region si zaslouží mnohem více! Jediný velký zisk letošního prosince vidím v zaintegrování Recu do IDS-JMK, to je úspěch, ke kterému můžeme blahopřát.
  • Pavel Nevrkla Když jsem se ohledně vlaků informoval posledně, což bylo září, tak to bylo tak, že do vlaků hodilo vidle Rakousko, které přišlo s požadavkem na zaplacení 1 mil. Eur za posílení spojů.
    • Jiri Ludvik Co vim bylo to o jednani.
    • Pavel Nevrkla Jiri Ludvik No, jednalo se, ale Rakušáci nechtěli ustoupit, resp. výsledkem jednání je alespoň ten večerní spoj a zřízení zón. Samozřejmě, když by kraj pustil ten 1 mil. Eur, tak to bylo...
    • PRO ZNOJMO Budeme tedy rádi za oficiální zdůvodnění. Předem děkujeme!
      • Pavel Nevrkla PRO ZNOJMO Tak jsem zjišťoval a zjistil tohle (není to moje stanovisko, jen předávám info): Rakouská strana navýšila rozsah dopravy (cca hodinový interval) a za tento rozsah dopravy požadovala po JMK částku 1 064 986 EUR ročně. JMK v předcházejících letech platil na tuto trať částku cca 300 000 EUR ročně. Požadovaná částka byla pro JMK násobně vyšší než platila a tuto částku odmítl jako neakceptovatelnou. Následně proběhlo jednání ve Vídni, ze kterého vyplynulo, že jedinou možností je snížení rozsahu dopravy na stávající úroveň. Na tomto jednání se však podařilo nakonec domluvit aspoň částečné navýšení oproti stávajícímu stavu (aby byla odstraněna ta čtyřhodinová proluka mezi vlaky), což vedlo k navýšení částky pro JMK na 511 tis. EUR ročně. Je to tedy navýšení výdajů pro JMK na zajištění provozu na této trati nakonec o 70% oproti roku 2019, nicméně je tato částka pro JMK akceptovatelná.
    • PRO ZNOJMO Pavel Nevrkla Děkujeme. Kdo je pod tímto vyjádřením politicky podepsán? Když někdo hovoří, že to je či není akceptovatelné, je to politická věc. Jak bylo uvedeno výše, stejný odbor krajského úřadu neváhá 2 miliony eur dotovat leteckou linku z Brna do Mnichova pro pár jedinců, tady je navýšení problém. 🤔
      2
    • Pavel Nevrkla PRO ZNOJMO Na rozhodnutí předpokládám shodu celé krajské koalice. Pro doplnění: Letecká linka z Brna do Mnichova byla, pokud vím, z půlky dotována i Brnem.

Žádné komentáře:

Okomentovat