sobota 26. dubna 2014

Božické patníky

Není ani žádná božická zvláštnost, ani vyložená zajímavost. Spíš je to něco, co dříve patřilo k systému orientace víc, než jsme si dneska ochotni připustit.
A tak když jsem během jednoho týdne narazil nezávisle na sobě na dva takové artefakty, rozhodl jsem se je zvěčnit a připomenout.
Mezi patníky jsou určitě rozdíly a každý typ sloužil něčemu jinému. Známé jsou třeba hraniční kameny - hraničníky, a to nejen na pomezí zemských či státních hranic (vzpomeňte jsi, jak jsem zde loni publikoval "Trojmezí" na Dačicku - zemské hranice mezi Čechami, Moravou a Rakouskem), ale i hranic pozemků jednotlivých panství (mezníky). Pěknou sbírku je možno vidět i v Božicích.
Větší a mohutnější patníky - kilometrovníky - zdobily kdysi každou vesnici a udávaly vzdálenost od nejbližší křižovatky do obce. V době, kdy neexistovaly tachometry a jiné vymoženosti , to byl též významný a důležitý ukazatel. Když jsem byl malý kluk, vrtalo mi hlavou, proč v mé rodné vísce nebyl tento patník na návsi, ale asi sto metrů západně, u školy.
Malé patníky, které jsem vyfotil v Božicích, měly taky svůj význam. Jaký, po tom jsem zatím nepátral. Ten, co kouká ze země mezi novými keři, se nachází u staré pošty, ten druhý se povaluje na břehu Božického rybníka za Kroutilovým (Tesaříkovým). Jestli tam byl původně někde ukotven, nebo se jedná o "nálet", též nevím. Třeba ví někdo z vás.

             Ladislav Nevrkla



Žádné komentáře:

Okomentovat