sobota 26. října 2013

O božických kavkách a holubech

Pěkný příklad soužití dvou ptačí druhů můžeme v těchto dnech pozorovat v Božicích na křižovatce u sýpky. Jestli jsou holubi hřivnáči takoví kamarádi s potutelnými kavkami, nevím. Každopádně při hledání potravy na silnici a přilehlých travnatých plochách postupují společně ruku v ruce, pardon, křídlo vedle křídla, zobák vedle zobáku.
Možná si vzpomenete, když jsme zde před rokem představovali knihu Julia Klejduse o ptácích Znojemska, že jsme se taky zmínili o symbióze našich havranů s kavkami. Teď tedy máme příklad dalšího přátelského vztahu kavek, a to s holuby.
Jen by mě docela zajímalo, jestli je to doopravdy přátelství oboustranné a upřímné, nebo se kavky jenom "přifařují" k početnějším a silnějším hejnům a jsou něco jako strýc Baloun z povídky Šimka a Grossmanna: "Jsem váš strýc Baloun, mám vás všechny rád a budu u vás bydlet!" A manželé po sobě nevěřícně koukali: "Čí je to vlastně strýc? Tvůj? Ne, tvůj! Můj taky ne!"
Kavky tak při shánění potravy dělají jako by nic, jen tak se pletou mezi holubím hejnem, tu zobnou, tam zobnou a jsou spokojené. Prostě takoví malí paraziti a příživníčci, kteří si neustále vyhledávají nějakou společnost a jsou v ní tolerováni..
I když na webu http://www.mzp.cz/ se odborníci snaží dokázat, že tomu tak není. Já si myslím své.

                 Ladislav Nevrkla

P.S. Julius Klejdus vydal v těchto dnech další knihu Z ptačí perspektivy. Byla počátkem října pokřtěná v Miroslavi a je tam taky malá výstava fotografií z této knihy v kavárně Slávia. Sám autor k tomu říká: Pro publikaci jsem nafotil kolem tisíce originálních snímků. Záběry jsou hlavně z jižní a jihovýchodní Moravy, ale některé fotky pocházejí z Vysočiny, Doupovských hor, Nízkého a Hrubého Jeseníku. Nejzajímavější bude dle mého názoru kapitola o rozmnožování a hnízdění."

Žádné komentáře:

Okomentovat