úterý 10. ledna 2012

Historie: Střepiny z dějin božického zemědělství (akt.)

Napsat systematickou práci o dějinách božického zemědělství by pro mě byl momentálně nadlidský úkol. Nejsem ani pamětníkem různých událostí v dobách, kdy každá vesnice zemědělstvím žila, kdy v zemědělství pracovala většina obyvatel vesnice, kdy se lidi na vesnici znali, protože o sobě téměř všechno věděli - osobního, ale i pracovního, nejsem ani žádným odborníkem na zemědělství, zahradnictví, vinohradnictví, zelinářství, chov ovcí a já vím čeho.

Rozhodl jsem se proto, že božické zemědělství můžeme "mapovat" jednotlivostmi, tu podstatnějšími, tu méně podstatnými, ale možná zajímavými a jednou tak může být tento materiál podkladem pro nějakou seriozní práci. Začínat "od Adama" (někde od středověku) by nemělo moc smyslu, protože pamětníci jsou buď božičtí kolonisté nebo až ti, kteří přišli do Božic po roce 1945. Budu proto sbírat jednotlivé střepiny a snad z toho jednou něco bude.
Ten první střípek k tomuto tématu přistál v mém počítači náhodou. Už před časem jsem se zajímal, kde všude stály ještě pár let po válce rodinné domky, kdo tam bydlel a vůbec, jak se postupně měnila stavební tvář obce. Zaujalo mě jedno jméno, které jsem dosud ani neslyšel. Prý "My jsme si hrávali za Lagovým"! Za Lagovým? Kde to bylo? No to bylo tam, jak to opravil Zdeněk Miklík, nad Janečkovým! No jo, ale Lagovi před tím bydleli jinde! zněl hlas jiného pamětníka. Tam, jak má kancelář a dílnu Dušan Juřena. To je možný, ale já tam už pamatuju družstevní kanceláře a tam, jak je dneska Kudličkova hospoda byly dvě stodoly. A před nima byla váha a vážní domek u dnešní garáže Novotných, ve kterém seděl pan Ščuka. A na druhý straně v zatáčce - před Dušanovou dílnou, naproti Němečkovým - tam, jak je takový parčík s velkým ořechem na boku, tak tam byla tenkrát vytvořená rudá hvězda a kolem ní byly vysazené břízy, které tam rostou dodnes. Rudou hvězdu už dávno vzal .... Jo pamatuju, že se to tam udržovalo, hrabalo, stejně jako v lesíku  za dnešním Miklíkovým a Janečkovým. Taky pamatuju, že tam původně byly takový úzký políčka, aleje stromů, vinohrádky ... Sem tam jsou ještě zbytky v lesíku, dokud byl smeťák, tak tam ještě sem tam rostly nějaký třešně, švestky po Němcích a tam, jak postavil Zifčák, Peterka, Radim a Sláva byly ještě nedávno starý třešně a meruňky, druhy, jaký už dneska nenajdeš.
To všechno je pravda. A to je taky první střepina k tématu božického zemědělství. I když vlastně tak trochu okrajová.
                                                                                                   Ladislav Nevrkla

Na archivních fotografiích je božický kulturák, který vznikl na místě původních stodol v zatáčce před sýpkou (dnes hostinec Jana Kudličky) a taky brigáda v parčíku, o němž píšu v textu. Kdo by něco ještě věděl k oné hvězdě, ať mi dá vědět. Taková byla doba, já to beru jako historický a archivní materiál.
Aktuální fotografie doplním během týdne.










Žádné komentáře:

Okomentovat