úterý 21. července 2015

I labutě ví, kudy mají chodit

Projížďka či procházka významnými božickými přírodními lokalitami je doopravdy nádherný, ale skutečně nádherný zážitek. Mám pocit, že si často vůbec neuvědomujeme, jakou krásu u nás máme a už vůbec tyto krásné přírodní scenérie málo propagujeme.
Takovým blízkým místem je lesopark Niva pod Božicemi (na orientační mapě před obecním úřadem taky chybně označený!!!) a na něj navazující devítihektarový Božický mokřad. Již poněkolikáté zde labutí rodinka vyvedla svoje mladé. Od loňska tuto zajímavost sledujeme a tak i letos víme, že zde labutí rodinku máme.
Zastihl jsem ji zrovna ve chvíli, kdy jsem - na kole, prosím! - projížděl lesoparkem z Božic do Křídlovic. V půlce cesty jsem se však kousek vrátil a nechal projít "jejich lordstvo" labuťáka s družkou a šesti potomky. Tak vzorně a ukázněně kráčeli po upravené stezce, že jsem neměl to srdce je nějak znervózňovat kličkováním mezi nimi na kole. Navíc když hrozí, že by mi mohla hlava labutí rodinky jednu natáhnout křídlem nebo zobákem...
Co však mě zaujalo nejvíc bylo, že vůdcem hejna neomylně zatočil před zátarasem směrem do mokřadu. Na rozdíl od neukázněných řidičů čtyřkolových strojů, kteří s ledovým klidem zabetonovanou trubku a dřevěný kůl bezelstně objedou směrem do lesoparku. Chápu, že cesta z Božic do Křídlovic je touto cyklostezkou a pěšinou pro chodce nejsjízdnější a nejkratší spojnicí mezi oběma částmi obce. Proč jsme pak ale za statisíce budovali nějakou chráněnou přírodní lokalitu lesopark Niva pod Božicemi, když bychom tam možná raději viděli normální asfaltečku pro všechny?!
                (lan)









4 komentáře:

  1. Hned jsem dostal upozornění, že toto počasí vůbec, ale vůbec nesvědčí rybám!!!! Chybí jim kyslík a plno zdechlých krásných ryb plave po hladině!!!! Jinak taky na Božickém rybníku chytil jeden šikovný rybář 90 cm sumce. Ale pustil ho zpátky! Třeba seženu i foto???!!! (lan)

    OdpovědětVymazat
  2. já bych tam teda žádnou asfaltečku rád neviděl!!!:-) To by totálně zkazilo genius loci místa.

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím s výše uvedený komentářem. Alfaltka tam nepatří, bylo by to proti přírodě. Má to tam zůstat, jako po celá léta, přirozené, pouze to rozumně udržovat.

    OdpovědětVymazat
  4. Schválně jsem poslední větu zvýraznil, abychom si uvědomili, že obec má naslouchat hlasu svých občanů (anketou, referendem) dříve než se do nákladných aktivit pustí. Když se to dělá naopak, sklízíme plody nepochopení, rozčarování, zklamání, taky odporu a záměrného poškozování. Jak je lesopark ostatně od samého počátku němým svědkem - ulámané vysazené stromy, poškozené vybavení, hlavně informační tabule. Nějaké aktuální foto se záhy objeví v jiném příspěvku. Takže, milovníci krásné božické přírody, nebojte se, asfaltečka lesoparkem nepovede! A cestě bude pourčitou část sezóny vládnout labutí rodinka. Ale věřte, že se hlavně labuťáka všichni bojíme! I ty maminy s kočárky na vycházce.(lan)

    OdpovědětVymazat