úterý 8. července 2014

Nad božickými dropy opět svítá

Dropí samička je drobnější a bez vousu
Božice jsou ve světě známé svým proaktivním přístupem k ekologii, ochraně přírody a péči o přírodní jedinečnosti i rarity. Drop velký mezi ně patří nezpochybnitelně obdobně jako náš milý a oblíbený havran polní, zajíc ušatý nebo břehule říční. Jo, na čápa jsem málem zapomněl stejně jako na kavky. A na zdivočelé pávy u křídlovické hájenky (s památeční lípou) jsem, pět ran do čepice, zapomněl jak na smrt taky.
Je proto s podivem, že si tito vzácní tvorové naší péče a našeho obětavého přístupu neváží a snaží se nás pomaloučku polehoučku opustit. Nejkřiklavější je to u druhů nejvzácnějších a nejsledovanějších - u dropa a u havrana. Dropa velkého se mi snažil bývalý ředitel božické školy pan Procházka ukázat z okénka vlaku (jo, to jsme ještě v minulém století občas jezdili do Znojma vlakem!) někde poblíž závlahové nádrže a na vlastní oči znám jenom toho vycpaného z myslivecké klubovny. O havranech raději taktně pomlčím, protože ty si vyháníme v současné době aktivně sami. Stěhují se nám, potvůrky, do remízků a lesíku u Velkého Karlova, kde si jich váží víc! Nám zbývá malá kolonie u kláštera (postupnou redukcí příhodného stromoví jich ubývá i tam a přitom svým příjemným krákáním každičké ráno zajišťují klientům domova nepřeslechnutelný budíček a večer švitoří místo klekání) a v lesíčku u myslivecké klubovny (nad hlavičkami stádečka kamerunských koziček). Přední český ornitolog dr. J. Klejdus je k božické havraní populaci velmi skeptický a známý brněnský spisovatel Jaromír Tomeček, který už za totality tak procítěně psal o našich božických havranech sídlících v lesoparku (to je ten lesík, který jsme nechali "popílit" v rámci revitalizace lesoparku Niva pod Božicemi) se musí v hrobě obracet!
Ale, vážení přátelé, svítá! Nad námi svítá! Jeden z hrádeckých soukromých zemědělců Ivan Martinec ze společnosti AGROSPOL Hrádek se hodlá zapojit do připravovaného nejnovějšího pokusu o návrat dropa velkého do naší přírody. Když prý to jde v sousedním rakouském příhraničí, proč by to nemělo jít v našem znojemském? Hranice už před 25 lety padly a vše se vrací do normálu. Normální je, aby i na našem vyhlášeném Dropím poli drop opět mohl pobývat. Je to hozená rukavice naší obci a našim zemědělským subjektům, které v prostorách Dropího pole podnikají, aby se přidali k iniciativě Agentury ochrany přírody a krajiny ČR. Připojuji se proto k Ivanovi Martincovi: "Těším se, že se zvýší stavy drobné zvěře a navrátí se k nám také drop!" Já se taky těším a vy určitě taky.

P.S. Od roku 1994 se sleduje výskyt dropa velkého na našem území. Vše najdete na níže uvedeném webu, z něhož jsem použil některé ilustrační materiály.
Ilustrační materiály jsem použil z webu http://www.birdlife.cz/

     Ladislav Nevrkla
Dropí pole v Rakousku - dropí ráj to napohled

Tradiční hnízdiště a tokaniště (červeně) je na našem a borotickém
letišti, zimoviště od Hrádku kolem Formózy k Hodonicím




2 komentáře:

  1. Se zájmem jsem jsi přečetla výše napsaný článek a s většinou obsahu musím souhlasit. Dropy jsem zažila i já a to v době, kdy jsem bydlela ještě v Křídlovicích. Pohybovali se lokalitě za hřbitovem směrem k "Tulipánce" a dále. Bylo jich v tu dobu docela dost. Pro najednou "zmizeli" to opravdu nevím. Byla to pro obec v té době (jako asi teď) velká a hlavně milá rarita. Co se týká spisovatele Jaromíra Tomečka, tak nevím jestli by se obracel v hrobě. Znala jsem ho velice době - osobně. Měl velký dar vyprávění o čemkoliv. Tak vznikaly i jeho knihy. Sedl si v Brně se svou pravidelností do Stopkovy pivnice a tam tyto "zajímavosti" psal. Samozřejmě něco o tom mohl vědět a určitě věděl (měl dar představivosti), a i lidé, kteří ho znali tak, jako já, by vám potvrdili, že většina jeho knih, s procítěným obsahem, vznikala u pivního moku a v kouřem zamlžené restauraci. Ale i tak prostě uměl a byl to a stále je pan spisovatel. Byl nezapomenutelný když kráčel každý den do své pravidelné hospůdky se svým milovaným pejskem. (me)

    OdpovědětVymazat
  2. Napsal jsem o J. Tomečkovi proto, že do Božic za havrany zajížděl. Někdy na počátku 80. let o tom napsal sloupek do Rovnosti. Někde ho mám určitě schovaný :-) ... (lan)

    OdpovědětVymazat