úterý 21. února 2012

Osobnosti Božic: Odešel Tonda Hančl

Obdržel jsem dnes zprávu, že v minulých dnech zemřel Tonda Hančl. Většině mladých asi jeho jméno nic neříká, jeho vrstevníků ubývá a tak jenom bývalí božičtí fotbalisté a milovníci cirkusů asi vědí, o kom je řeč.
Tonda (Antonín) Hančl se narodil 7.3.1927 a jeho celoživotní profesí byla novinařina. Jeho manželka pocházela z Božic a v polovině 50. let oba žili několik let v Božicích. Tonda se zde nesmazatelným písmem zapsal do historie počátků božického fotbalu. Jako tělovýchovný činovník se staral organizačně i o vznikající fotbalový oddíl a díky svému novinářskému talentu po sobě zanechal cenné  - často ručně psané - zápisy o prvních utkáních. Zvláště dobu příprav v roce 1954 a poté první roky v soutěži, která se tehdy hrála podle ruského vzoru systémem jaro podzim.
Měl jsem tu čest Tondu Hančla poznat osobně a dokonce jsem od něj dostal jeho nejslavnější publikaci "Ejhle, cirkusy a varieté" i s věnováním. Bylo to někdy v 90. letech po pohřbu jeho tchyně paní Kvardové. Později jsem se seznámil i s jeho dochovanými sportovními záznamy o božické kopané a něco už jsem taky publikoval na těchto stránkách.
Téměř celý aktivní život byl Tonda Hančl redaktorem brněnské Rovnosti. Tam se začal specializovat na oblast cirkusového, varietního a magického umění. Stal se vášnivým sběratelem všeho, co souviselo s cirkusem a kouzelnickým uměním a stal se největším sběratelem z uvedených profesí. Napsal stovky článků, komentářů a statí o významných umělcích těchto oborů. Byl šťastný, že se mu nakonec podařilo realizovat své sny - vydal publikaci Ejhle, cirkusy a varieté (včetně obsáhlého cirkusového slovníku) a svou "cirkusovou" sbírku věnoval Muzeu české loutky a cirkusu v Prachaticích. Režisér Břetislav Rychlík si Tondu Hančla (tak si nechával říkat a podepisoval tak i své články) vybral jako hlavního poradce televizního seriálu Lidé z manéže, který před časem vysílala Česká televize. V posledních desetiletích se Tondovým spolupracovníkem stal publicista Ondřej Suchý (bratr známějšího Jiřího ze Semaforu), který Hančlovu práci zpopularizoval.
Stále usměvavý, dobrý a skromný člověk, skvělý novinář a bezkonkurenční historik cirkusů a varieté již není mezi námi. Přesto na něho ani Božice nezapomenou. Zanechal zde nesmazatelnou stopu. 
                                                            Ladislav Nevrkla

Více o A. Hančlovi např. na http://www.pozitivni-noviny.cz.





1 komentář:

  1. Tento příspěvek jsme otiskli 22.10.2013 v Brnožurnálu:
    http://www.brnozurnal.cz/rozhovory-vzpominky-medailonky/lide-na-ktere-se-nezapomina-/ (http://www.brnozurnal.cz/rozhovory-vzpominky-medailonky/lide-na-ktere-se-nezapomina-/)
    Tondu Hančla jsem znal od svého příchodu do Rovnosti v roce 1976. Několikrát jsem byl na oslavě jeho "kulatých" narozenin. Byl to spolehlivý, srdečný a
    přátelský kolega, často jsme spolu diskutovali o cirkusech a varieté, posílal mi legrační pohledy z cest, seznámil mě s několika vynikajícími kouzelníky... Později jsme spolupracovali i při vydávání novin 5P, které vycházely v Brně. Loni v únoru jsme ho doprovodili na poslední cestě. Moc jsem si ho vážil, měl jsem ho rád. Jaroslav Bobek, editor BrnoŽurnálu

    OdpovědětVymazat