pondělí 23. února 2015

Návrat k tradici: V Božicích se opět hraje mariáš!

Nesmyslné tažení proti všemu, to je současné Česko. Na parketě se ocitly hrací automaty, kouření v hospodách, zákaz prodeje sudového vína, povinné očkování, jednotné maturity z matematiky, zákaz kávy pro studenty, registrační pokladny snad až u hraběnek na toaletách ... prostě děs běs současné vládnoucí garnitury. Obyčejný člověk nemá nikde zastání, každý se bojí o práci, o místo ... A v tom člověk zjistí, že jsme pořád ještě schopni se normálně bavit a žít tak, jak sami chceme.
V Božicích najdeme mnoho důkazů: aktivity Lucie Robíškové, Jitky Kročilové, první božická zabíjačka, fotbalové turnaje na Škárkovce, vánoční a silvestrovské fotbálky, turnaj v kulečníku a teď jsem zjistil, že se mezi nás vrátil mariáš! Velká poklona všem, kteří ho ještě hrají!
Kdysi oblíbené taroky už asi nikdo neumíme, leda by nás je naučil letošní jubilant - devadesátiletý pan Karel Hala. Ten kdysi hrál každou neděli ještě s panem farářem Janem Nevrklou a nevím kým (jména mi vypadla, jelikož jsem tenkrát v Božicích ještě nežil), taroky hrál tuším i vloni zesnulý pan Alois Blatný.
Ale lidovou karetní hrou našich hospod je mariáš. A hraný s piketami! Myslím, že je nás v Božicích dost, kteří ho nezapomněli, jen kdyby byly v hostinci karetní stoly ... :-)!
           (lan)


1 komentář:

  1. OPRAVA:
    Já si také vzpomínám na to, že každou NEDĚLI (v sobotu se v té době pracovalo, takže volno bylo pouze v neděli) chodil mariáš hrát i můj tatínek do hospody "U Rýznarů", kam jsem za ním občas zašla a bylo mi koupena sodovka a nějaká ta sladkost, což jsem si hodně užívala. Vím, že hrávali opravdu pravidelně a to s panem farářem Janem Nevrklou, kostelníkem panem Janoškem (dědeček rodiny Švancarových), ale kdo byl čtvrtý do počtu si bohužel nevzpomínám. Jak vidíte, tento milý zážitek mne provází po celý můj život. Vůbec neřešili, kdo je jakého vyznání, či v jaké straně, atd.. Prostě se všichni neskutečně dobře shodli. (me)

    OdpovědětVymazat