pátek 8. června 2012

Ještě jednou k dětskému dni - a vůbec...

O letošním dětském dni jsem letos psal tak trochu šmahem. Prostě jsem neměl šanci vměstnat do stejného času minimálně tři akce, z toho dvě, z nichž jsem chtěl udělat reportáž. Možná podle toho napsané materiály dopadly. Omlouvám se.
Na druhou stranu mě to ale vede k zamyšlení: Jak dál v pořádání společenských akcí? Je stávající model tím "pravým ořechovým"? Nemáme z minulosti zkušenosti - právě u nás v Božicích - že to lze dělat i jinak? Nemají podobné zkušenosti v okolních obcích?
Odbočím teď trošičku "vedle". Do práce. Pořádali jsme v sobotu 2.6.2012 Den otevřených dveří, který byl letos spojený s připomenutím 10 let existence Domu na půli cesty. Jako vedoucí jsem měl celou akci na starosti. Mohl jsem zvolit dvě možnosti, jak akci připravit: buď za a) všechno dirigovat, řídit, zajišťovat a komandovat sám, nebo b) promyslet strategii - průběh, zajištění - rozdělit úkoly a celou akci koordinovat! Co myslíte, kterou variantu přípravy této společenské akce jsem si vybral?
Kdo mě zná, ví, že samozřejmě tu za b)! Nebudu zde líčit podrobnosti, na ty se zájemci můžou podívat na http://www.dumnapulicesty.cz/, jenom dodám, že jsme jako "pořadatelé" byli v podobném postavení jako jsou božické instituce (MŠ, ZŠ, hasiči, fotbalisti, myslivci, vinaři, rybáři, AVZO, včelaři, florbalisti, pěvecké soubory a já nevím kdo) při zajišťování a pořádání kulturních, sportovních a společenských akcí. Taky se neobejdeme bez "posvěcení" zřizovatele či vlastníka objektu, kde se akce koná. Akci však zajišťujeme, připravujeme, organizujeme a provádíme sami. Tam, kde je pomoc nebo účast "nadřízeného" nezbytná, tam to prostě koordinujeme s ním. My předložíme návrh, popř. požádáme o pomoc či spolupráci.
A tady vidím největší kámen úrazu organizování a pořádání těchto akcí v současných Božicích. Nepřísluší mi, abych někoho kritizoval, já jenom chci vyjádřit můj "úhel pohledu" a prosím, aby to tak bylo pochopeno. Skláním se před každým, kdo se do veřejné činnosti ve svém volném čase pustí, děkuji každému za jeho obětavost udělat něco pro druhé. Nemusíme vždycky zachraňovat lidské životy či majetky, ale i tím, že připravíme, zajistíme a zorganizujeme zajímavou společenskou akci uděláme moc. Už za "starého mocnářství" se profilovaly spolky, aby ukázaly ostatním, v čem jsou dobří a čím se můžou pochlubit, aby vtáhli ostatní do veřejného života. Asi nejkrásnější je scéna ze Švejka, kde se zatčený šéf baráčníků v podání Jaroslava Vojty svěřuje spoluvězňům: „Lidi na slavnost baráčníků přijeli z celé naší vlasti. Jenom řízků jsme měli napečeno dvě sta kilo a prý, že máme oslavy kvůli smutku zrušit. Jen jsem jim odpověděl, až dohrají Hej Slované a už jsem byl tady…“
Prostě spolky a sdružení byly schopny pořádat zajímavé a pořadatelsky náročné akce samy. A byly na sebe kvůli tomu patřičně hrdé. Za první republiky zůstali takovým spolkem hlavně hasiči. A hlavně na venkově. Svým způsobem to tak zůstalo dodnes. Dalším centrem společenského života na vesnici byla odjakživa škola. Bez ohledu na režim! Školy to nikdy neměly jednoduché, vždycky na ně byl vyvíjen politický tlak. Přesto i tam zůstalo vždycky kulturně společenské zázemí, které dokázalo "vykvést" novými květy a novými barvami. Jinak to ani nejde.
Respekt a úcta. Vzájemná úcta, tak jak zpívá Jan Werich v Císařově pekaři: Ten dělá to a ten zas tohle ...
A důvěru těm, kteří jsou organizováním akce pověřeni nebo je jim přidělena. Nemyslím si tudíž, že je dobře, aby téměř u každé akce asistovala jako spolupořadatel obec. Nechme to na pověřených organizátorech. Oni do toho jsou s chutí a nadšením, protože vědí, jak na to a mají svou představu, jak akci připravit a zajistit. Můj názor je ten, že čím víc "pořadatelů" do toho mluví, tím hůř!!!
Jinak se z toho, vážení přátelé, můžeme příště zbláznit. Ale hlavně můžeme otrávit a znechutit celou řadu nadšených, schopných a obětavých lidí!

P.S. A co jsem u nás v práci zajistil k výše uvedené akci 2.6.2012 já? Pozvánky, fotografie, propagační materiály, sepsal jsem a sestavil malou publikaci, no a dopolední program jsem moderoval. A věnoval jsem se hostům. Plno dalších potřebných náležitostí - hlavně vynikající občerstvení, výrobky, úklid, jízdu na koních, vystoupení cimbálovky Valtičánek aj. - zajistili spolupracovníci a partneři. Tak to má být - spokojeni byli všichni, protože, pokud jsem nepomohl, tak jsem do toho už nekecal!

                                                         Ladislav Nevrkla

9 komentářů:

  1. Nerada ale zatím tu bydlet musím. Jen mě mrzí, proč se u nás nepořádají akce, máme e zhruba v rozmezí pulroku.. velice zaživný!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A kolik akcí jste pomohla zorganizovat? Nemyslím, že by jich tu bylo málo. Rozhodně ne dvě do roka, jak tvrdíte. Čeho máme v Božicích ale dostatek, je rýpalů, kteří si stěžují, že se tu nic neděje, a když už se děje, že by "se to" mělo dělat líp, ale sami se do ničeho nehrnou. A co se týká Dne dětí, asi nepatřil zrovna mezi "megaakce", ale myslím, že těm, pro které byl určen, se to líbilo. Soudím alespoň podle svých dětí. Mimochodem, co nevidět bude školní akademie, po ní hody. To nám ten půlrok ale utekl... Hana Koledová

      Vymazat
    2. V takovém kulturáku jako máme v Božicích je toho málo.A na hřišti taky tak.Všude kolem plno bytů,pak samá stížnost, kdo to má pořádat?

      Vymazat
  2. Odpovědi
    1. Můj příspěvek byl reakcí na předchozí, anonymní, nepodepsanou stížnost, že v Božicích se pořádají akce o frekvenci jedna za půl roku. Nevím, co na něm bylo k nepochopení. Příště si odpustím ironii a zkusím to polopatě. H.Koledová

      Vymazat
  3. Paní Hana Koledová má pravdu! Stačí se podívat na časy, kdy byl který příspěvek publikován. Jakmile někdo reaguje na konkrétní diskuzní příspěvek, je to zařazeno k němu, takže to pak vypadá, jakoby posunuté. tak jen diskutujte, ať je v Božicích jasněji! (lan)

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  5. Ono se to rýpe.! Proč jenom však kritizujete akce v Božicích ? Proč se
    vychloubáte prací a organizací někde jinde. Ukažte i tady,že to
    umíte! To není jenom o organizaci,ale hlavně o vzájemné spolupráci a ne
    závisti,že ten nebo onen si na akcích vydělá víc. Všude Den dětí pořádají
    obecní úřady.Dejme mu tedy možnost iu nás. Myslím si,že letošní Den dětí,
    nato, že byl poprve organizován rodiči,kteří s tím nemají zkušenosti,vyšel
    dobře. Kdo má být spokojený rodiče nebo děti?!!!! A jak jsem zaslechla,mělo
    být zajištěno dostatek institucí,které by dětský den oživily,ale vše,jako
    všude,ztroskotává na financích. Bohužel. Ono je pouze pár jedinců,kteří se
    ve svém volném čase a zadarmo věnují dětem,nacvičování programů a potom je
    jim to stejně vytknuto. Má význam se vůbec snažit? Potom někdo pár větami
    všechno shodí ............

    OdpovědětVymazat
  6. Snad jsem autorku příspěvku - byť se na rozdíl od H. Koledové nebo P. Látalové nepodepsala - přesvědčil, že že to se mnou není až tak špatné. Kdybych nechtěl chválit božické akce, tak o nich nepíšu, nechodím na ně. Všechno, co je na tomto webu, má jen jeden cíl: aby se vědělo, že se u nás něco zajímavého děje a že to stojí za to! Obec nechám bokem. Mně jde o ty dobrovolníky, kteří ve svém volném čase dělají něco pro druhé. A ty jsem v žádném případě nekritizoval. Naopak. Každý ať dělá, co umí. Jestli neumím psát a nestojí tento web za nic, tak to zabalím, určitě si ve svých volných chvílích najdu jiného koníčka. To, že jsem jako příklad uvedl to, co dělám, bylo jenom o tom, že jsem byl vždycky proto, aby se na jakékoliv akci podílelo co nejvíc lidí a každý tam našel svoje místečko. Jestli to někdo pochopil jako vychloubání, prosím, neberu mu, ale nemyslel jsem to tak. A o nějakém výdělku to snad už mě vůbec nenapadlo. Na druhou stranu i tento příspěvek beru jako důkaz toho, že tyto stránky někdo čte. Tak díky a pište dál! (lan)

    OdpovědětVymazat