čtvrtek 29. listopadu 2012

Je těžké být proutkařem?

V dnešním vydání bezplatného týdeníku 5+2 Znojemsko byl zveřejněn profil pana Š., který má dar proutkaření - vrozené schopnosti hledat prameny vod.
Vzpomněl jsem si přitom minimálně na tři lidi, které jsem v životě potkal a kteří tuto schopnost měli též. Ten první byl můj kamarád z dětství z mé rodné vísky. Myslím však, že se této činnosti nikdy nijak "profesionálně" nevěnoval. Druhým byl můj strýc, bratr mé matky. Hledal pomocí vrbových proutků a pokud vím, tak spíše jenom svým známým. S tím třetím jsem se setkal letos v létě. Když jsem se rozhodl nechat si postavit betonový plot kolem zahrady, domluvil jsem si vše potřebné u firmy, která se nachází pár kilometrů od mého pracoviště. Majitel firmy mi poté zavolal, že by se přijel podívat, aby mohl udělat finanční analýzu. Nějak dalo slovo slovo, zmínil jsem se, že ve dvoře kdysi byla studna, která však už je léta dřívějším majitelem zasypaná. A že vlastně ani nevím, jestli je tam ještě někde pramen a jestli by mělo někdy vůbec smysl ji obnovit. Dotyčný pán si ulomil dva proutky, uchopil je speciálním držením do rukou a během několika vteřin šel po prameni až do míst, kde by měla být zasypaná studna. Podotýkám, že tyto plochy jsou už řadu let kryty zámkovou dlažbou, takže na první pohled není poznat, kudy by mohl pramen téct a hlavně, kde se dříve nacházela studna. Když skončil a řekl: tady jde voda a tady byla studna, nezbývalo mi, než smeknout. Pramen momentálně ověřit nemůžu, ale polohu bývalé studny určil naprosto přesně. Kde se nacházela, vím od bývalého majitele. A tak přemýšlím, jestli to mám někdy zkusit. Zkušenosti z této části Božic říkají, že bych musel do hloubky 25 - 30 metrů!
P.S.1 V malé míře, byť nevyužité, má tyto proutkařské schopnosti i moje matka. Všichni říkají, že jsem hodně po ní. Tak nevím ... Mám jít k nějakému proutkaři "do učení"?
P.S.2 Když to vezmu vzdušnou čarou, tak ta studna (a pramen) byla v přímé linii se studnou u Cupalovy garáže (u Miklíkových).

                                                                                                    Ladislav Nevrkla

Žádné komentáře:

Okomentovat