pátek 16. listopadu 2012

Na polích to ještě žije (akt. 18.11.)

Při dnešní ranní cestě do práce mě upoutal čilý ruch na našich polích a v příkopách silnic. Nešlo ani tak o pracovní ruch jako spíš o ruch ptačí a zvířecí.
Foťák jsem vyndal jenom na malé srnčí stádečko na kukuřičném lánu pod Starou horou. Ještě než bude sklizené pole zoráno, nacházejí zde srnky něco dobrého do žaludku. Pokud se pamatuju, říkal někdo z myslivců, že srnčí u nás stabilně nemáme, pouze přes náš katastr prochází v určitých ročních obdobích. Nyní je možná i trošku vyplašené, protože začala doba honů a to je hned poznat. Na krajnicích a v příkopách se pletou bažanti, jednoho takového nádherného kohouta jsem potkal kousek od srnek, a svoje dny mají i dravci. I ty jsem dneska potkal - jeden rozebíral" nějakou živočišnou potravu na poli pod Dvořákovým vinohradem a druhý mně přeletěl před autem z jednoho pole na druhé. Poměrně málo však potkávám zajíců. To daleko častěji leží na silnici či u krajnice "rozmáznutá" kočka, jak jsem již psal jinde. Dostal jsem však v sobotu v  reakci na tento článek informaci, že se v našem rajónu pohybuje poměrně značně nebezpečné množství divokých prasat a že jejich přebíhající kolony jsou velmi nebezpečné pro naše řidiče a řidičky. Takže pozor: střet s divočákem by asi dopadl jinak, než střet s bažantem!
Nevím, kolik honů mají myslivci v plánu, já měl letos životní zážitek, protože jsem je asi před 14 (?)dny potkal, když zahajovali svůj řekl bych první letošní hon na rybníkách a stáli nastoupení od Soškolového až po Mirka Jandáska. Než jsem projel od nádraží do Božic, tak už si dali pokyn a vstupovali v několikametrových rozestupech do lesa. Mělo to zajímavou atmosféru. Osobně považuju činnost myslivců za důležitou, a to včetně těchto honů. Určitě si takovou odměnu zaslouží za celoroční péči o zvěř i pravidelné kontrolní pochůzky honitbou. Ale i tady platí, že monopol může být v jiných směrech nezdravý a že posun vpřed může zajistit i zdravá konkurence. Docela bych se za ni přimlouval. Osobně nevidím žádný důvod, proč by bohatství naší honitby měla užívat pouze úzká privilegovaná skupinka myslivců z Borotic a Božic.

                          Ladislav Nevrkla

Žádné komentáře:

Okomentovat