pátek 16. ledna 2015

Narodil se na hranicích Turecka a Rumunska

Na hranicích Rumunska (Valtrovic) a
Turecka (Krhovic), kaplička u křižovatky,
vlevo směr Strachotice
"Narodil jsem se u kapličky na hranicích Turecka a Rumunska," tvrdí jeden božický občan. A my mu věříme, protože se to skutečně mohlo stát.
Už před půlrokem jsme se tomuto tématu věnovali, ale jak známo opakování, matka moudrosti, berte to teď jako takové malé opáčko znalostí našeho místopisu. Kdo to zvládne do půl minuty, ten se může přihlásit do nové vědomostní soutěže probíhající od Nového roku na ČT 1 Míň je víc! Má pro úspěch všechny předpoklady, protože se dokáže soustředit a zná i málo známé skutečnosti!
Díval jsem se, že jsem vám zůstal dlužen odpověď na jednu z loňských hádanek. Tak tedy Byzarón jsme říkali těm, kdo bydleli v obci Boskovštejn na sz. Znojemska. Krásná romantická víska s nádhernou renesanční tvrzí a vodním mlýnem na rybníkem.
A nevím, jestli víte, že do roku 1945 přezdívali občané z okolí těm německy mluvícím občanům z Božic a Křídlovic "Frösche"! Určitě víme proč. I když ruku na srdce, rok od roku jsou letní žabí koncerty na Jevišovce čím dál slabší: Že by se i na žabí populaci podepisovala moderní doba?

                                      (lan)

5 komentářů:

  1. Zajímalo by mne o kterého božického občana se jedná. Který se narodil na hranicích Turecka a Rumunska. "Slyším" to poprvé a docela by se ráda dozvěděla jeho jméno (ovšem pokud je to možné). Samozřejmě si nemohu pamatovat jestli se německým občanům z Křídlovic a Božic přezdívalo "Frösche", jelikož jsem rozum začala brát až o něco později, ale jakmile jsem povyrostla, tak si velice dobře pamatuji, že žabí koncerty se v Křídlovicích konaly opravdu ve velkém. Šlo to všechno z podklášteří, kde bylo neskutečné vlhko a žábám se tam dařilo. "Žabí" koncerty byly hodně "silné" a hlavně zajímavé. Já je tolik neprožívala, ale kdo je neskutečně miloval byla moje starší sestra. Tak je velice prožívala a nikdo ji přitom nesměl rušit. (me)

    OdpovědětVymazat
  2. Ještě dodatek - je možné, že ten božický občan se u nějaké kapličky narodil, ale určitě to nemohlo být na hranicích Turecka a Rumunska. Tyto dva státy spolu totiž hlavně vůbec nesousedí.!!! (me)

    OdpovědětVymazat
  3. Ono taky nejde o pravé Turecko a Rumunsko, ale o "naše" Turecko a Rumunsko (taky někdy se říká Bukurešť)! :-)

    OdpovědětVymazat
  4. no kéž by tu nabouranou kapličku na strachotické křižovatce (Krhovice - Turecko)x(Valtrovice Rumunsko spíše Bukurešť) konečně opravil!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Jo, tak to bylo u této krásné, ale nešťastné kapličky? (lan)

    OdpovědětVymazat