neděle 1. listopadu 2015

Děti, znáte Dědečka?

Když mi dneska přišel mail s názvem Dědeček, říkal jsem si, co se zase děje? Jenže ono tentokrát nešlo jenom o mě jako o dědečka s malým "d", ale šlo tentokrát i o písničkáře, básníka a překladatele Jiřího Dědečka.


Byl jsem uplynulý týden na jeho vystoupení a tato fotografie mi bude navždy připomínat účast na jeho vystoupení v hasičské zasedačce v Moravských Budějovicích. Nemám potuchy, kolik takové vystoupení dneska stojí, ale v Božicích bývalo dobrým zvykem, že i taková vystoupení zde bývala.
Stačí prolistovat pečlivě vedenou kroniku SKP Božice z let 1981 - 1991 a bude nám jasno. Možná by si to božické spolky a instituce mohly dát do kalendáře kulturních akcí na rok 2016. Kontakt s Jiřím Dědečkem rád zprostředkuji.

Jedním dotazem jsem Jiřího Dědečka obšťastnil i já. Vystoupení bylo 29.10., tak jsem se zeptal, kde trávil den předcházející. Zda na Hradě, v podhradí, nebo tento den prošuměl kolem něj bez povšimnutí. Kdo zná trošku tvorbu a životní postoje Jiřího Dědečka, tuší, jak odpověděl: Na Hrad by v současné době nešel, ani kdyby měl obdržet vyznamenání, den kolem něj neprošuměl, ale prožil jej aktivně v podhradí. O tom se rozpovídal podobně jako o svých knihách, z nichž četl ukázky. A samozřejmě plno písniček, jak svých, tak vlastní překlady francouzských písničkářů a hlavně ruského Vladimíra Vysockého.

V současné době se hodně věnuje tvorbě pro děti. Píše pro ně docela zajímavé básničky doprovázené nádhernými ilustracemi. Jeho literární tvorbu jsme si mohli i na místě koupit za přijatelnou a přiměřenou cenu. Zkrátka příjemný, kultivovaný pán, výborný vypravěč a písničkář. A taky předseda českého PEN klubu, nemýlim-li se. Pro jeden příjemný večer kultury až až.

                    (lan)

Žádné komentáře:

Okomentovat