středa 28. října 2020

Co bychom v den státního svátku měli vědět


 Původně jsem mínil státní svátek tak nějak přejít mlčením. Nakonec mi to nedá, abych se nezmínil alespoň o jedné věci, která mi nedá spát už od jara. Jsou to zavřené školy v Česku. Už někdy v květnu jsem do redakce Lidových novin poslal krátkou glosu, jejíž podstatou byl dotaz: Mě nezajímá, co děláme teď (řekněme třeba 15. května), mě zajímá, jak bude v Česku vypadat 1. září 2020! 
Dopis nebyl otištěn, ale za pár dní se ta moje myšlenka objevila v úvodním komentáři šéfkomentátora Lidovek Petra Kamberského. Protože Lidovky patří podobně jako Mladá fronta Dnes do svěřeneckého fondu Andreje Babiše, zadoufal jsem, že si je vážnosti a důležitosti tohoto kroku vědom i premiér Andrej Babiš. Bohužel pro něho i pro Českou republiku bylo toto téma pro pana premiéra nedůležité a podle toho to pak 1. září dopadlo a dneska dopadá. Jednoduše řečeno: KATASTROFA!


O tom, jak se může a má postupovat, ukazují naši zkušenější sousedé a spojenci v Evropské unii. Tak tedy dvě zprávy z dnešního dne. Myslím, že k tomu není třeba nic dodávat.

Co byste měli vědět?

- Francouzský prezident Emmanuel Macron dnes kvůli prudkému šíření koronaviru v zem vyhlásil celoplošná karanténní opatření pro Franciii. Od pátku budou zavřeny restaurace a bary, možný nebude ani pohyb mezi jednotlivými regiony. Opatření zůstanou v platnosti do 1. prosince. Na rozdíl od předchozího takzvaného lockdownu ale zůstane otevřena většina škol.

- Kancléřka Angela Merkelová a předsedové vlád se dohodli na termínu lockdownu. Nová opatření by měla platit od příštího pondělí 2. listopadu. Původně měl začít lockdown platit až od příštího úterý. Omezit se má především kontakt mezi lidmi. Na veřejnosti smějí být společně pouze členové maximálně dvou domácností. Zavřou se restaurace, bary a další gastronomická zařízení. Omezení se týkají i kultury, zavřou se divadla, kina, muzea, opery. Opatření se týká i sportovišť. Otevřené naopak zůstanou školky, školy či obchody.


P.S. Čekal jsem na večerní projev prezidenta Zemana. Čekal jsem, jestli to aspoň letos bude projev důstojný a bez urážek. Bohužel to dopadlo jako vždycky, takže škoda času, který jsem tomuto aktu věnoval. I proto to v  Česku vypadá, jak vypadá. Třeba: Když jdete po Božicích, máte nasazenou roušku?

Žádné komentáře:

Okomentovat