sobota 20. dubna 2013

Lidé, na které se nezapomíná ...

Objevil jsem dnes ve svém archivu (teprve některé věci vybaluji po loňském stěhování) zajímavý dopis. Dnes už můžu říct, vzácný dopis. Poslal mi ho v roce 2002 Tonda Hančl. Znáte? Už někteří nevíte, kdo to byl? Tak se pěkně posaďte a čtěte.
"Narodil jsem se v roce 1927 v menší obci Bříza, poblíž hory Říp," píše Tonda Hančl , "a v roce 1948 jsem nastoupil v kladenském týdeníku Svoboda jako redaktor. Na Kladně byly moje první novinářské začátky. Pak jsem pracoval v různých redakcích (Plzeň, Praha, Mladá Boleslav, Ústí nad Labem, Zlín, Ostrava a nakonec v Brně), ale v roce 1951 jsem přešel pracovat jako dělník do znojemského Motorpalu. V roce 1951 jsem se též oženil  s Jindřiškou Kvardovou a až do roku 1956 jsem bydlel v Božicích (na pozdějším Masaříkovém , pozn. -lan-). Pro moji dceru Stanislavu (nar. 1956) Hančlovou, později Polákovou, se Božice staly rodnou obcí. Byl jsem také spoluzakladatelem fotbalového oddílu a funkcionářem Sokola Božice.
V roce 1956 za mnou přijel tehdejší šéfredaktor Rovnosti Svatopluk Turek a přemlouval mě, abych se vrátil k novinám. Přemluvil mě, a tak jsme se v roce 1956 stěhovali do Brna. Do Rovnosti jsem nastoupil opět jako redaktor, později jako sekretář redakce, až do mého důchodového věku v roce 1987." V dopise z 30.6.2002 mi Tonda Hančl dále píše: "Stále jsem členem Syndikátu novinářů, pracuji jako publicista pro různé noviny a časopisy. V poslední době jsem se stal také externím spolupracovníkem České televize, která mj. natáčí desetidílný seriál o historii českého cirkusu. Jeden díl bude trvat 60 minut a bude promítán patrně v zimních večerech roku 2003 (to byl, pozn. -lan-). Pracuji tam jako odborný poradce a to jenom proto, že jsem se jako novinář zabýval zábavním uměním, zejména cirkusy, magií a varieté. Současně pracuji na další knize o cirkusu, která by měla spatřit světlo světa v příštím roce (spatřila, pozn. -lan-).
Za mého pobytu jsem zde získal hodně dobrých přátel, mezi ně patřil i Jožka Novák. Byl to dobrý holič, vinař i kouzelník-amatér." Tolik z dopisu Tondy Hančla. O kouzelníkovi Gastonovi někdy příště.
Tonda Hančl zemřel v roce 2012. Jsem rád, že jsem ho poznal. Jsem rád, že jsem našel jeho dopis. A jsem rád, že takový člověk žil několik let v Božicích, na pobyt v Božicích byl hrdý a zůstalo zde po něm hodně dobrého.A jak mi napsal na závěr dopisu: "Mějte se a smějte se! Někdy na viděnou! Zatím ČAU! Tonda"
K tomu dodávám: Potkali jsme se na pohřbu paní Kvardové, věnoval mi své knihy i s věnováním a již před rokem jsem o něm psal - 20.2.2012 ve věku 84 let totiž zemřel.

             Ladislav Nevrkla

Žádné komentáře:

Okomentovat