středa 2. ledna 2019

Před 111 lety se narodil Ing. Jan Fráňa

Výročí narození Ing. Jana Fráni (31.12.1907) i jeho životní příběh jsem na těchto stránkách připomínal již několikrát. Díky spolupráci se dvěma dobrými a ochotnými lidmi, které jsem oslovil, můžu dnešní vzpomínku doplnit o zatím mně neznámé údaje a upřesnit jeden, o němž jsem už psal.


Ing. Fráňa se nejvíc hlásil ke svému rodišti Ivančicím a Ivančice po roce 1989 také několikrát navštívil. Tu první návštěvu staré vlasti však spojil 1.8.1991 i s návštěvou naší obce, Božic, a já měl díky tehdejšímu starostovi Ing. Čurdovi příležitost se s ním setkat osobně. Bohužel jsem neměl po ruce foťák a nahrávka na pásce diktafonu byla odcizena ze zásuvky ředitelny božické školy při vloupání koncem srpna 1991.
Ing. Fráňa byl v pravém slova smyslu světoběžník, kterému nebylo nic zatěžko a nic pro něho nebylo nemožné. Při své návštěvě (možná tady té) se domluvil v brněnském televizním studiu a byl o něm natočen půlhodinový dokument. V něm Ing. Fráňa vypravuje své životní zážitky a k tomu běží obrazový materiál. Taky šot z Božic, kde od dubna 1914 chodil do 1. třídy. Díky ivančické knihovnici paní doktorce Věře Jelínkové, která mi poslala kopie článků, které vyšly v posledních 40 letech o panu Fráňovi v Ivančickém zpravodaji, jsem se dozvěděl, že tento televizní dokument, odvysílaný na ČT 27.8.1992, si někdo z Ivančic nahrál na videokazetu a že by tedy mohl být k dispozici. Pokusím se zjistit víc.
Ze zaslaných materiálů se pokusím vybrat informace, které bychom si o panu Fráňovi měli připomínat a které navíc dokládají, že pravé nefalšované vlastenectví a lásku k rodné zemi nepřeruší žádné hranice, ať dobrovolné, nebo nedobrovolné. Pan Fráňa odešel z naší vlasti v roce 1935 a usadil se v hlavním městě tehdejší západoafrické francouzské kolonie Senegal, Dakaru, jako obchodní zástupce. Druhou světovou válku prožil v československých vojenských jednotkách ve Francii (v přístavu Marseille) a v Anglii (Cholmondeley) a zbytek života prožil na Kanárských ostrovech, v přístavu Las Palmas. Udržoval kontakty se svými bojovými druhy (taky "Vančáky" jako byl on sám, třeba s americkým gen. Milošem Knorem), tak i s krajany. První dopis do Ivančic, kde žila jeho sestra, poslal v roce 1985. Po listopadu 1989 byly jeho kontakty daleko bohatší a i já mám od něj dva dopisy. Velice zajímavé bylo setkání Jana Fráni se známými znojemskými mořeplavci bratry Pátými 23.4.1996. Ti o své cestě po moři na plachetnici Pasát II. v letech 1996 - 1997 psali reportáže na pokračování i v regionálním týdeníku Znojemsko. Více o této plavbě najdete na https://get.google.com/albumarchive/.
Dlouho jsem zjišťoval další osud pana Fráni. Teď už díky informacím z Ivančic vím, že Ing. Jan Fráňa zemřel 10.3.2000 na Kanárských ostrovech. K jeho bohatému životu se ještě jednou brzy vrátím.
                                  (lan)





Žádné komentáře:

Okomentovat