úterý 24. března 2015

Pro inspiraci na štaci!

Výprava k božickému nádraží patřila vždycky k chvílím svátečním. Krásná budova, historizující součásti i zajímavé okolí. Ach, kdeže ty loňské sněhy jsou! Dnešní božické nádraží, to je nevzhledné chátrající příslušenství a téměř nežijící budova nenapojená na metr vzdálenou kanalizaci. Český stát vyhazuje peníze jinde a kromě katastrofální úrovně komunikací nám před očima odcházejí a chátrají i naše nádraží.
Vzpomeňte se mnou na slavné chvíle roku 1870. Nepamatujeme je, ale tušíme. To se trať otevírala a vše zde kvetlo a žilo. Žil zde se svými rodiči známý světoběžník a hrdina západního odboje Jan Fráňa, ve funkci náčelníka byl dlouhá léta pan Havelka, který si postavil tehdy poslední dům směrem k nádraží (Havelka - Popela, dnes Míčovo). Dlouhá léta se spekulovalo, že z Božic bude vybudovaná přípojka do Jaroslavic a odtud napojení do Rakouska do Seefeldu-Kadolzu. Ještě za první republiky (v polovině 30. let)  se bratr majitele dnešního hostince U Šíbla F. Hammermüller rozhodl postavit konkurenční nádražní hospodu přímo naproti nádražní budově, vedle cementárny a vápenky Otta spol. Kolonisté a rodiče dnešních kolonistů to pamatují. Těžce do života nádraží zasáhl konec války. Nádraží bylo bombardováno spojeneckým letectvem, na božickém nádraží hořely nákladní vlaky s cisternami .... Těch stop po bombách najdeme v okruhu dvou tří kilometrů velmi mnoho (Laďa Urbánek vám je rád ukáže).
Novodobá historie byla svým způsobem ještě dlouho slavná, ale s odstupem času vnímáme, že nádraží a jeho okolí postupně ztrácelo význam i lesk.
Dnešní pohled je tristní a řada lidí mě upozornila (proto o tom taky dnes píši), že naše nádraží a jeho okolí začíná být nereprezentativní a ostudné. Dvě organizace, které se o majetek i dopravu mají starat se neumějí domluvit (asi patří každá pod jiné ministerstvo) a předhazující si jako horký brambor, kdo to má udržovat, modernizovat, opravovat a vůbec se starat .... Určitým způsobem to připomíná i stav na našich silnicích!
A tak se nikdo nemá k odstranění nefunkčního dřevěného "skanzenu". Oblíbený vagón zmizel, stejně jako historický vláček, který zde určitě mohl stát, zmizely historické záchody i betonové zábradlí, které mizelo už dávno. Zarůstají nepoužívané koleje, zbořen byl rozkradený Kochlíkův drážní domek, nevzhledná je celková úprava okolí nádražní budovy. V seriálu BTV (soukromé brněnské televize, kterou hodně z nás chytá) o železnici, raději božickou zastávkou slovně projeli a zastavili se až v Dyji. Ani se nedivím.
Taky původně zajímavý doplněk prostoru před nádražím - kreslená turistická mapa Božicka, zhotovená před 20 lety již zesnulým panem Vladimírem Maškem - by potřeboval generální opravu. Napadá nás, jak by to pod přístřeškem mohlo vypadat ...
A nyní se aktuálně začíná rozprodávat drážní majetek v Božicích. Svědčí o tom nabídkový list. No nekupte zchátralý sklad vedle bývalé Prefy za půl mega ... To je jak zadarmo ...
A už snad dost! Krásná jarní příroda nás volá na vycházky i očistné výlety. Tak nezapomeňte igelitový pytel s sebou! Určitě ho po cestě naplníte podobně jako nedělní dobrovolníci z Kolonky. O tom píšeme v jiném příspěvku.
                                                   (lan)










Žádné komentáře:

Okomentovat