čtvrtek 31. března 2016

O vině a trestu

Nový kamerový systém u Suchohrdel
u M., u viaduktu
Možná jste zaregistrovali poslední publikovaný diskuzní příspěvek k tématu http://www.probozice.blogspot.cz/2016/03/z-dopravniho-denicku.html. Viník vážné nehody přišel o život a nikdo už se - bohužel - případem dále zabývat nebude. A to je právě ta chyba.


Je to stejné jako s chováním čínských turistů tento týden v Praze. Zpětně už to nikdo šetřit nebude, protože sbalili svoje nádobíčko (hlasité vuvuzely) a odcestovali "povzbuzovat" někam jinam. Jednoduše jsou taky pryč!
My se ale vraťme k našim silnicím. Mají totiž velký podíl (netvrdím, že hlavní) na mnoha dopravních nehodách. Odbočovací pruhy na státních silnicích? Kdeže by se v roce 2016 vzaly! Sledujte se mnou komunikaci Pohořelice - Znojmo v úseku Trnové Pole - Dyjská křižovatka. "Zadní odbočka" vpravo do Suchohrdel u Mir.? Hrůza děs, dnes a denně. Ještěže tam odbočuje tak málo vozidel. Odbočka do Suchohrdel u Mir. před viaduktem? Taky vpravo a jakž takž. Odbočka na miroslavský terminál vpravo. Je nová a je v pohodě. Odbočka k benzínové pumpě u Miroslavi a odbočka do Miroslavi i na Damnice s odbočovacími pruhy. V pořádku. Kašenec. Škoda slov, zvlášť pokud nějaký zemědělský stroj odbočuje vlevo do statku. Ale je tam "sedmdesátka", tak se to nějak zvládne. A přichází "lahůdka číslo jedna". Tzv. Mackovská křižovatka - vpravo na Hostěradice, vlevo na Mackovice a Božice. Za vámi kamion, před vámi pár desítek metrů "neviditelný" horizont. Když opravoval Hitler silnici Praha - Jihlava - Vídeň, nechal blízko křižovatky u Pily Grešlové Mýto a ještě kousek za ní snížit dva horizonty! Kopali to vězňové a primitivní technika. To samozřejmě není příklad hodný následování, ale až tam pojedete směrem na Moravské Budějovice, tak se pozorně podívejte. Tak má vypadat snížený horizont! A tak by měl vypadat snížený horizont na "mackovské křižovatce" na státní silnici I/53 Pohořelice - Znojmo.
Možná ještě nebezpečnější je situace kolem odbočky na Oleksovice. Co tady už bylo smrťáků a jiných vážných nehod. Odbočovací pruhy vpravo - vlevo? Ale kdeže!!! Kdo by to platil, že?! Další křižovatka na Čejkovice bude řešená při stavbě obchvatu Lechovic, jestli teda bude zdárně pokračovat (momentálně se tam pracuje) a bude někdy v přiměřeném čase dokončen! Odbočka na Práče! Némlich to samé jako u Oleksovic. A navíc stejný nepřehledný horizont jako u Mackovic!  A poslední katastrofa - křižovatka na Bantice a Hodonice. Odbočovací pruhy vpravo vlevo? Kde nic, tu nic!!!
A teď obloukem k vedlejší silnici Tasovice - Dyje. Co je platné, že v daném případě neměl viník dokonce ani papíry! Sedli si s ním do vozidla další spolucestující a jeho bezohlednou jízdu posvětili. To nikoho z nich neomlouvá, ale jak správně píše náš čtenář, nikdo nevrátí zdraví nevinnému řidiči protijedoucího vozidla! Nikdo ale taky nemůže zpochybňovat problematickou bezpečnostní situaci v inkriminovaném úseku!
Je to podobné jako případ letité tragédie v oblasti dnešního kruháku u Mackovic (Božice - Břežany - Mackovice - Čejkovice). Kdysi to byla nejnebezpečnější křižovatka, kde kolem roku 2002 došlo k obrovské tragédii a smrti dvou mladých žen (jednoťáckých instruktorek), z nichž ta co, řídila, nehodu zavinila. Vjela do křižovatky od Mackovic a chtěla přejet křižovatku na Božice. Vjela pod kola vozidla, jehož řidič tudy jezdil denně do práce (od Čejkovic na Břežany). Na místě z té tragédie zešedivěl a jeho další osudy neznám. Je nám jich všech líto. Víme, že se to nemělo stát. Za chvilkovou nepozornost, možná řidičskou nezkušenost, taková tvrdá daň! Jezdil jsem tudy tenkrát denně do práce. Napsal jsem o tomto případu článek publikovaný v regionálním týdeníku Znojemsko. O čtenářských reakcích vím své. Chvíli to trvalo, ale během krátké doby se začala připravovat stavba kruhového objezdu a dnes už si tuto kdysi nebezpečnou křižovatku (možná si vzpomenete i na nehodu čejkovického motorkáře tamtéž) nedokáže bez kruhového objezdu ani představit.
Proto jsem napsal, že na tragédii mezi Tasovicemi a Dyjí mají svůj díl viny i silničáři. Ne ti řadoví, kteří dělají správu a údržbu silnic, ale ti, kteří nesou zodpovědnost za kvalitu a bezpečnost běžného provozu a plánují a sypou peníze na bezpečnější silnice.

A abych nekončil pesimisticky. Nově se na silnice instalují kamerové systémy. Jeden takový byl instalován mezi suchohrdelskými křižovatkami na silnici I/53, o nichž píšu na začátku této reportáže. Vlastně tam, kde se stala před časem taky tragická dopravní nehoda, při níž přišli o život čtyři mladí lidé z Miroslavi a okolí. Mají tam u betonového mostku pomníček. Teď už je úsek pod kamerami. Je to krok správným směrem.

A tak to jednou dopadne se všemi nebezpečnými úseky, o nichž píšu. Jen aby to "jednou" nebylo vykoupeno ještě dalšími tragickými událostmi. A o to mi mými příspěvky jde! O naši bezpečnost na silnicích. Musíme si rozmyslet, co chceme. Jestli všechno zadarmo a bez poplatků, pak se na našich nekvalitních a nemoderních silnicích (bez odbočovacích a předjížděcích pruhů) pozabíjíme.

                (lan)

Žádné komentáře:

Okomentovat