pondělí 2. srpna 2021

Oslavy 150 let Severozápadní dráhy Vídeň – Jihlava – Znojmo

Bardotka vyjede z Božic...

Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě
připravuje v sobotu 28.8.2021 ve spolupráci s Máňa doprava, dopravci City rail, ČD Cargo a Správou železnic oslavy kulatého výročí 150 let od zprovoznění tratě z Rakouska přes Znojmo do Jihlavy. Jeden z nákladních vlaků vyjede rovněž ze stanice Božice.


Akce se může uskutečnit díky hlavním partnerům, kterými jsou město Znojmo a firmy Českomoravský štěrk a.s., a NEVOGA s.r.o.Autodružstvo Znojmo a také za podpory ostatních partnerů.

Hlavním bodem oslav budou jízdy dobových vlaků z období 70. a 80. let, které budou probíhat po celý den. Připraven je i doprovodný program v železničních stanicích Znojmo, Moravské Budějovice a Šatov.










Více zde: https://www.svd-jzm.cz/products/oslavy-150-let-severozapadni-drahy-viden-znojmo-jihlava-dne-28-8-2021/?fbclid=IwAR118Z96SDTsrR8NFrxYHq1eikVy4UH9KHnbuPQ60UbETcbRWngkZp35J_w 

5 komentářů:

  1. Jen pro osvěžení paměti pár údajů o nakládce písků v naší stanici. Byly doby, kdy už dopoledne odjížděl jeden ucelený vlak o váze 14000 tun (18 vozů ) směr Jihlava-Pávov , tehdy se tam stavěla dálnice. Druhý vlak o váze až 2500 tun , to už bylo na dvě lokomotivy -Sergeje , jel směr Břeclav a dále na Slovensko , a to třeba až do Humenného a Košic. Lokomotivy Sergeje si určitě pamatujete, protože při jízdě drnčely hrnky až v Božicích, ale sílu měly, taky spotřeba nafty tomu odpovídala. A večer jelo zase 18 vozů do Jihlavy-města. Vlak vozily dvě lokomotivy zvané Zamračené neboli Bardotky. To podle vzhledu. Krásný a zvonivý zvuk při rozjezdu si pamatuji dodnes. Dnes je těžko představitelné, že ve stanici bývalo i 100 vagonů v jednu chvíli a výpravčí s výhybkáři se měli co ohánět , aby to zvládli, protože vždy ještě musela zůstat volná kolej pro jízdy osobních vlaků. Pro odstavování prázdných vozů -sypáků- se často v nouzi používala i dlouhá kolej na vlečce Prefy. Ta končila až u dnešní vrátnice. Dalo by se toho napsat ještě více, ale nevím , zda to dnes ještě někoho zajímá. Později přeprava písku po kolejích upadala a vše šlo na silnici. Je to škoda, protože třeba pískovna měla třídičku a tunelovou skládku přímo u nakládkové koleje na vlastní vlečce. Těch, co "zlatou éru" našeho nádraží zažili ubývá a já bych alespoň vzpomněl na výpravčího pana Sedláčka, Vrbu na náčelníka Mora a na své výhybkáře Vaverku a Záškodu .Ti už nejsou mezi námi, ale nejsou jediní .... /hic/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivane, ve světle toho, co se dneska stalo na Domažlicku, se asi všichni daleko víc zamýšlíme nad železniční dopravou. Hlavně její současností a budoucností, ale neobejdeme se ani bez minulosti. Tvoje krátká vzpomínka je víc než vhodná na samostatný obsáhlejší článek (třeba malý seriálek). Tak to zkus nějak promyslet a dej se do toho. Blog ProBožice je ti plně k dispozici. :-). (lan)

      Vymazat
  2. Zapomnělo se trochu i na ženské osazenstvo. Hodně se kolem vagonu naběhala a polepovala je, aby se vědělo kam vlastně pojedou každý den (dlouhá léta), paní Marie Nevídalová - tranzitérka. (me)

    OdpovědětVymazat
  3. Taky myslím, že by to bylo zajímavé čtení.

    OdpovědětVymazat
  4. Chybička se vloudila , místo 14000 tun patří jen 1400t, je to hned v prvním řádku. A doplním ještě některá jména božických občanů pracujících dříve ve stanici, omlouvám se, jestli na někoho zapomenu. Výhybkáři pan Chmelíček, Němeček, Koláček, Šimek, Sedláček st. a dále paní Raušerová L. a Morová, v pokladně paní Hoferová , po ní Hanka Hrušková ve službě vozové se vystřídalo pracovnic více,. některé jen krátce. Pamatuji paní Chmelíčkovou . Nejdéle sloužící ve stanici je Svaťka Cimbálníková (roz.Kapaňová),ta prošla kromě funkce výpravčího, všemi posty ve stanici a slouží stále a vždy na ni bylo spolehnutí. Ze " staré gardy " zůstává ve stanici už jen výpravčí Zatloukal. Já odsloužil v Božicích 42 let. Ve stanici se vedla kronika a bylo zde popsáno i bombardování nádraží, ale různými přesuny náčelníků a přednostů ze stanice do stanice, kronika zmizena. Pro zajímavost Božice nějaký čas patřily pod Hrušovany, pak pod Znojmo, Břeclav, Jihlavu a potom se vrátily opět do náruče Břeclavi. Stále změny a vymýšlení "nového" mělo negativní vliv na provoz a hlavně na lidské vztahy. Rozdělení ČSD na ČD , Kargo a další subjekty nebylo šťastné, ale bylo více funkcí , byrokracie a kontrol... V době nejsilnější nakládky bylo ve stanici zaměstnáno 22 lidí , dnes jich zbylo pět a co bude dál ? Jestli stanici potká stejný osud jako Mikulov, kde není dnes nikdo , to ukáže čas. Ještě vysvětlení, proč se ve stanici neprodávají jízdenky, výpravčí patří pod SŽ (správa železnic) a osobní pokladna ČD ,protože se tyto subjekty nedokázaly domluvit ,raději pokladnu zrušily. Stejný nesmysl bylo zrušení úschovny kol ,což odradilo mnoho cestujících z obce. My, co jsme zažili ještě tzv. éru páry a vzpomínáme na funící lokomotivy při posunu, si myslíme, že dříve bylo na dráze líp. Já to tak cítím. -hic-

    OdpovědětVymazat