sobota 11. června 2016

Máme rádi všechno české! Brambory, česnek, jahody i auta

Známá odpočívadla mezi Pohořelicemi
a Branišovicemi s prodejními stánky
Pane, kupte si tento česnek, ten český! Tak mi nabízel prodejce na parkovišti zboží, které jsem nechtěl. Zato brambory, kvůli kterým jsem zastavil, měl za 18 Kč v 15-ti kilovém pytlíku. Nějaké menší množství, přece rozvažovat nebude.
Tak jsem zase nasedl a jel. Včera ráno jsem byl v Hrušovanech n. Jev. a v kamenné zelenině u Vietnamce jsem si koupil nové brambory v jakémkoliv množství za 14,90 Kč! Neptal jsem se, na kterém poli je vykopal, prostě jsem si je koupil a jel. Jedno je jisté: byly české! A podobné si ve středu kupte za ještě lepší cenu v Božicích po poledni před kulturním domem.
V Česku je to v mnoha směrech takové zvláštní. Cosi chceme, ale občas si klademe zvláštní podmínky a máme specifické nároky. Napadají mě třeba auta. Taky dáváme přednost těm českým. Jenže existuje nějaká česká automobilka? Škoda Mladá Boleslav není česká automobilka. Stojí na českém území, platí nějaké daně, ale je řízená z německého Wolfsburgu, kam samozřejmě odesílá i dividendy. Žádná česká automobilka prakticky neexistuje, vše jsou zahraniční firmy. Češi figurují jen jako levná pracovní síla. Bohatství je tam, kde je kapitál a kde se čerpají dividendy. Česká ekonomika se vůči západní úrovni zastavila. To není můj objev, to píše přední český ekonom Pavel Kohout.
Ale ruku na srdce: Kdo má dneska v Česku odvahu začít podnikat? Obdivuji všechny, kdo vydrželi a všechny, kteří do toho dneska jdou.
              (lan)

Žádné komentáře:

Okomentovat