Toto už se po opravě nestane-
havárka na horizontu před
práčskou křižovatkou před 15
měsící
Riskantní adrenalinová jízda po silnici, která spojuje dvě největší jihomoravská města Brno a Znojmo bude zase o kus bezpečnější.
Státní silničáři oznámili rekonstrukci silnice I/53 v úseku od kruhové křižovatky ve směru na Dyji a Suchohrdly, po Lechovice. Stát má téměř čtyři sta padesát milionů korun.
Záměr v pondělí oznámil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. „Zahájili jsme výběrové řízení na zhotovitele stavby. Jedná se o úpravy dopravně nevyhovující silnice I/53 v délce přes sedm kilometrů mezi Znojmem a obchvatem Lechovic. Předpokládaná hodnota zakázky přesahuje 443 milionů korun. Na akci zároveň probíhá stavební řízení,“ sdělil.
Podle ředitele závodu Brno Davida Fialy plánují silničáři se stavbou začít na přelomu jara a léta příštího roku.
„V plánu jsou mimoúrovňové křižovatky, čtyři mosty nebo rozšíření silnice na tři pruhy za křižovatkou na Lechovice, přičemž dva pruhy budou vedeny ve směru na Znojmo.
Smyslem rekonstrukce je zvýšit bezpečnost a odstranit co nejvíce křížení v dopravě a také zastávky autobusů z hlavní komunikace,“ přiblížil Fiala s tím, že v budoucnu mají silničáři v plánu pokračovat dalšími třemi etapami. Od Lechovic do Miroslavi, dále do Branišovic a Pohořelic.
Přestavby se dočká křižovatka na Bantice a Hodonice. Naopak silničáři úplně zruší přímé napojení na hlavní tah z obce Práče. Řidiči se na hlavní silnici nově dostanou už jen z Lechovic nebo od Bantic. Dojde také ke zrušení úrovňových napojení sítě polních cest a sjezdu na hlavní tah.
Z Práčí jen přes Lechovice
S tím nesouhlasí někdejší starosta Lechovic Josef Juráček. „To znamená, že všichni obyvatelé Práčí budou jezdit přes Lechovice. Tam je silnice, do níž se od války nedala ani koruna. Místo křižovatky zůstane jen podjezd pro zemědělské stroje. Všichni starostové jsme odjakživa rekonstrukci silnice tlačili, ale tohle je nešťastné řešení,“ myslí si Juráček.
Přestavbu vítá naopak Marek Hochman z Jihlavy, který silnici občas využívá cestou k rodině na Pohořelicku. „Když jsme tudy projížděli naposledy v noci, zařekl jsem se, že už nikdy více. Silnice je sice rovná, ale jsou na ní zrádné horizonty a doliny a časté křižovatky. Rovinka svádí mnoho řidičů k rychlé jízdě. Příště pojdeme raději po dálnici,“ má zkušenost.
Stavbu rozdělí silničáři do pěti hlavních etap, tak, aby zajistili kapacitu objízdných tras. Práce by měli ukončit do dvou let od zahájení stavby.
Rekonstrukce se dotkne celkem sedmi obcí v blízkosti hlavního tahu. Dobšic u Znojma, Dyje u Znojma, Tasovic nad Dyjí, Těšetic u Znojma, Bantic, Práčí a Lechovic.
(lan)
Z diskuze na FB:
Já myslím že než ŘSD vůbec začne něco opravovat nebo stavět tak by si měli zavolat pár odborníků třeba z Rakouska aby je konečně někdo naučil ty silnice opravdu opravovat a ne hrabat stamiliony za práci kterou by zvládl i mistní dežo s lopatou.
Stávající napojení obce Práče na hlavní silnici I/53 státní silničáři nakonec úplně nezruší. Požadavek na zachování napojení k obci vznesli Práčští na vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po zveřejnění plánů rekonstrukce silnice i/53. S opravami chtějí začít na jaře. „S generálním ředitelem ŘSD Radkem Mátlem se mi podařilo vyjednat, aby napojení na Práče zůstalo zachováno. S tím, že z obce zůstane zachovaný sjezd na hlavní silnici, ve směru od Znojma se do Práčí dostanou řidiči přes kruhovou křižovatku u Bantic,“ potvrdil výsledek jednání znojemský senátor Tomáš Třetina.
OdpovědětVymazatVýsledek jednání uvítal starosta Práčí Zdeněk Dvořák. „Je to maximum, co jsme z dané situace mohli vytěžit. Raději sjezd z Bantic, než úplné zrušení křižovatky u Práčí. V původních plánech s ní ŘSD už vůbec nepočítalo kvůli tomu, že je riziková,“ ocenil Dvořák.
Záměr musí schválit zastupitelé Práčí na čtvrtečním zasedání. „Budeme schvalovat podpis smlouvy o spolupráci s ŘSD, v níž je výjezd na Znojmo zakotvený. Je to jediné možné řešení, které vzešlo z jednání,“ potvrdil starosta Dvořák.
S první etapou rekonstrukce by měli silničáři začít na jaře v úseku mezi bantickou a dyjskou křižovatkou.