pátek 3. května 2013

612. radiotechnická rota vzornou jednotkou

Radiotechnická rota v Božicích byla založena v roce 1957. Jak ukazuje i současnost, vývoj tohoto typu vojska byl a je velmi dynamický. Bez ohledu na politické poměry je určitě dobré se k "vojenské tradici" Božic přihlásit.
V roce 1956 došlo v čs. armádě transformaci a modernizaci. Došlo ke spojení stíhacího letectva, protiletadlového dělostřelectva a radiotechnického vojska v jeden celek a velitelství bylo transformováno na Velitelství letectva a protivzdušné obrany státu. Do výzbroje byly v letech 1956 - 1960 postupně zaváděny modernější typy radiolokační techniky, jako např. P-10, P-15, P-20 a P-30. Od roku 1965 byly zasazovány automatizované systémy velení VOZDUCH V-1P a dochází k transformaci jednotek na radiotechnické roty.
V roce 1977 pak se vytvářejí dvě radiotechnické brigády, dva provozní prapory a dva nové radiotechnické prapory. Božická 612. radiotechnická rota (krycím názvem (VÚ 5948/D Božice) byla součástí 61. radiotechnického praporu Sokolnice a začleněna pod 2. provozní prapor Rebešovice. Ten patřil pod 2. radiotechnickou brigádu Brno. V roce 1971 byl božické rotě udělen titul Vzorná jednotka. Převzal jej tehdejší velitel major Jozef Čerňan.
Přehled velitelů božické roty:
1. npor. Josef Zapletal (1957 - 1959)
2. npor. Josef Sysel st. (1959 - 1961)
3. npor. Alois Chromčík (1961 - 1965)
4. kpt. Alois Pospíšil (1965 - 1968)
5. mjr. Alois Chromčík (1968 - 1971)
6. mjr. Jozef Čerňan (1971 - 1974)

Pokračování někdy příště.

                                                                            Ladislav Nevrkla
Velitel Jozef Čerňan


4 komentáře:

  1. Sloužil jsem v Božicích v letech 1972-1974.Poznal jsem jak mjr.Čerňana tak po něm mjr.Albína Urbana.Bylyto zlaté časy.
    Jiří Kostelník-Mohelno

    OdpovědětVymazat
  2. VOJENSKÁ ZÁKLADNÍ SLUŽBA V BOŽICÍCH V LETECH 1972.-1974 byla docela příjemná, oproti kamarádům , kteří sloužili jinde v republice.V samotných Božicích jsem měl spostu přátel a znal jsem v té době kdejakého člověka z vesnice.Naše kluky jsem vozil hrát fotbal za Božice, kterým náš velitel mjr.Albín Urban fandil.Některé jsem vozil hrát i za Borotice.Z Urbanem se dalo vyjít, nebyl to špatný chlap,akorát ten alkohol mi na něm vadil.Pokud bude zájem mám i dost fotek ze života v kasárnách.Byl bych i rád, kdyby se ozval někdo ze služby v těchto letech.Údajně již nežije i ppr.Tomášek, který bydlel v Božicích a u roty dělal šéfa autařů.
    Jiří Kostelník-Mohelno

    OdpovědětVymazat
  3. Zdravím vás z Božic. Přestože jsem v té době v Božicích nebydlel, zajímá mě i historie vojenského útvaru. I proto publikuji některé materiály, které jsem získal, a za vaše příspěvky jsem vděčný. Taky mapujeme historii božického fotbalu, takže se podívejte, jestli tam už třeba nějaká fotografie ze 70. let nebyla uveřejněna. Možná si vzpomenete na jména některých tehdejších hráčů. Fotografie zkuste oskenovat nebo přefotit a poslat mi je mailem na probozice@centrum.cz. Poslat je můžete i poštou na mé jméno, Božice 64. Pokud budete mít cestu do Božic,klidně se zastavte. Zastavte u božické hospody (dnes Hostinec u Kudličků), bydlím hned vedle. Ladislav Nevrkla

    OdpovědětVymazat
  4. Pozdravujem všetkých, ktorí "slúžili" na rote v Božicích od augusta 1964 celých 26 mesiacov; slúžil som na RLP 15.
    Bola to veľmi zaujímavá vojenská služba. Pamätám si ako dnes na mjr. Chromčíka, napr. Horňáka aďalších...
    Mám nejaké fotky, ktoré som si urobil na "bojovej", ak by bol záujem, môžem ich oskenovať a poslať.
    Môžete prísať na : slovensko00@yahoo.com.

    Jano Juríček, Zvolen

    OdpovědětVymazat