úterý 17. února 2015

Kolem silnic začínají holiny

Poslední ostrůvky bývalých třešňových
alejí v údolíčku za pustinou Křížkovice
Neradostný pohled na mizející stromořadí kolem silnic z Božic na Mackovice i Břežany, ale i z Božic na Hrádek začíná být přímo alarmující a volá po nápravě.
Ve včerejším regionálním tisku se objevil krátký příspěvek o tom, že Správa a údržba silnic Znojmo o této situaci ví a už ji řeší. Situace je však podobná na mnoha místech Znojemska a pokladna SÚS není bezedná. Cestáři v roce 2014 vysadili 584 stromů v celkové hodnotě 1,58 mil. Kč a na následnou péči o nově vysazené stromy vydali dalších 0,85 mil. Kč. Kolem pravé části silnice ke kruháku (už spíš na břežanském katastru) vysadili takové stromy před 2 či 3 roky, ale velké sucho jich hodně zahubilo.
Kolem silnic se vysazují jak okrasné dřeviny, tak ovocné stromy (švestky, hrušky, jabloně a třešně). Sice chytají olovo a ke konzumaci zrovna vhodné nejsou, ale plní důležitou a nezastupitelnou roli v naší krajině. V neposlední řadě pozoruji, že odstraněné uschlé stromy začínají citelně chybět i našim dravcům, kteří na nich rádi sedávali a odtud podnikali nálety na hraboše, zajíčky a podobnou potravu. Teď zmateně létají nízko nad zemí (nad silnicí) a vůbec bych se nedivil, kdyby došlo ke srážce dravce s projíždějícím vozidlem.
Takže já oroduji hlavně kvůli naším ptákům, zvláště dravcům. Vysazujte stromy podél cest. Vysazujte, vysazujte, vysazujte ....

P.S. Silnice kolem Božic v plánech na výsadbu stromů podél cest v roce 2014 nefigurovaly. Plány na rok 2015 se budou odvíjet od možností rozpočtu až v průběhu roku a samotná výsadba proběhne až na podzim. Věřme, že letos na Božicko dojde. Zasloužíme si to.

                                               (lan)
Místo alejí třešní na nás hrozivě koukají solární panely ...

... nebo NIC! Za příkopy pouze tráva a pole. tráva jen v ýjimečně
posečená (max. 2x ročně)

4 komentáře:

  1. Ono je to těžké posoudit a rozhodnout. Tyto áleje mají své kladné ale i záporné stránky. Je pravda že pokud se jede álejí cesta tak nějak rychleji utíká zároveň je na jednu stránku bezpečnější provoz nehrozí tolik boční vítr, člověk viděl nějakou faunu z říše ptactva, pokud nebyl strom pronajat mohl si utrhnout aniž by ho někdo peskoval i když věděl že je to plné olova ale na druhou stranu zas hrozilo nebezpečí zlomení větve od velkých aut jelikož se o vzrostlé stromy nikdo nestaral, neořezal a když došlo k dopravní kolizi většinou to skončilo smrtí. Tudíž kladná a záporná stránka. Není těžké vysadit nové stromky ale je těžké se o ně postarat. Než se ujmou musí se zalévat, zajistit proti zlomení a hlavně proti okusu zvěřiny. To jsou nemalé peníze na údržbu.SA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plně souhlasím, proto jsem to téma otevřel. Náklady jsou dneska enormní a výsledek nejistý (sucho, zvěř, zloději ...). Jednu věc jsem si uvědomil dneska, když jsem jel ráno do práce v mlze. Ta orientace na silnici bez pořádné krajnice, kde není patníček, ani žádný jiný "orientační" bod, není vůbec příjemná. Aleje stromů (třeba od Mackovic ke státní, ale i na Čejkovice, Břežany, Hrádek) mají i tuto funkci. (lan)

      Vymazat
    2. Ano to máte taky pravdu jenže to už odbočujem. Vozovka má být vyznačena vodorovným značením a měla by být doplněna patníkem což je součástí vozovky a né se řídit dle stromů u silnice. Nejsme na planetě opic i když kolikrát to tak vypadá.SA

      Vymazat
  2. Samozřejmě, že pruhy na vozovce by byly víc než potřebné, ale to dřív vyrostou stromy za příkopem, než že by v tom českém Kocourkově někdo rozhodl, že na okresní silnice patří pruhy!!! (lan)

    OdpovědětVymazat