pátek 5. července 2019

V archeologické stanici Sutny u Těšetic

Jak chutná chleba z této hliněné neo-
litické  pece u Těšetic? Nevím...
nepočkal jsem si... :-)
Po 44 letech jsem se vydal na místo činu. V létě roku 1975 jsem zde tuším měsíc pobýval na archeologickém výzkumu neolitického sídliště a dnes jsem využil Dne otevřených dveří, který zde byl letos uspořádán.


Trefil jsem se do přednášky paní docentky Elišky Kazdové, kterou jsem šel i pozdravit, a takových pamětníků, kteří dnešního dne využili a na místa, kde kdysi pracovně chvíli pobývali, se zajeli podívat, nás bylo povícero. Průvodce nám dělali současní studenti katedry archeologie MU v Brně, kteří zde završují letošní třítýdenní výzkum.
Atmosféra byla výborná, návštěvníků hojně, ochutnal jsem ještě teplou  moučnou placku (mouka drcená přímo na místě+voda+sůl) a musím přiznat, že byla vynikající. Experimentálně se v hliněné peci pekl chléb.  Ten jsem neochutnal, protože během mé návštěvy ještě nebyl upečený. Nicméně do pece jsem nakoukl a viděl ho "na patře". Tento dvoupodlažní typ hliněných pecí byl používán hlavně na vypalování keramiky, ale studenti zkusili, zda by v ní nešel upéct i chleba.
Dnešní výzkum změnil i postupy. Cílem není množství vytěženého materiálu, ale především kvalita zpracování získaného archeologického materiálu. I na to všechno jsme se mohli podívat a mohli se na cokoli zeptat.
Na závěr jsme ještě navštívili malé archeologické pracoviště, kde probíhá letošní výzkum. Odhalují se stopy po jednom z domů rozsáhlého sídliště, které zde v neolitických dobách mladší doby kamenné bylo přes 2000 let.  Tento prostor byl zjištěn geologickým průzkumem, což je jedna z důležitých forem práce současné archeologie.

PS. Vše zde bylo jako tenkrát, a tak jsem si vzpomněl i na kamaráda Láďu Pitoura, který mně tenkrát o možnosti zde o prázdninách pracovat řekl, a se kterým jsem v těch "těžebních" jámách pracoval. On byl o rok starší a vlastně jsem ho od té doby neviděl. Tak kdyby se náhodou pročetl na netu až sem, ať se mi ozve.

                    (lan)

























Žádné komentáře:

Okomentovat