neděle 19. srpna 2012

Na jihovýchodě Božic teskno, smutno

Je to takový zvláštní kout naší obce. Řekl bych že od nepaměti. Ve starých zprávách o Božicích se uvádí, že zde byly ve středověku vybudovány "ochranné" sklepní prostory, zvané tehdy lochy. Pamětníci mi říkali, že si ještě pamatují jejich zbytky.
Bohužel v poválečném období byly všechny božické lochy již propadlé. Zůstaly pouze terénní prohloubeniny. Ptáte se kde? Náletový akátový lesík, který se táhne od Sigmundových k vinohradu! Byl jsem tam dnes na vycházce s kočárkem (s tříměsíčním vnukem v něm). Tomu zátiší na spojovací cestě velice svědčilo, ani jsem o něm nevěděl. O to větším zklamáním bylo to, co jsem po cestě potkával. Nejdříve kaplička-zděná poklona u bývalého smeťáku. Byla to donedávna nejmladší kaplička v obci. Při rekonstrukci v 90. letech tuším spadla, a tak byla postavená nová. Má i skleněnou vitrínku - bohužel dnes jsem si všiml, že se do ní opět někdo trefil kamenem - díra ve skle a střepy u paty kapličky. Co to je za vandala, netuším, ale o jeho obsah hlavy mám vážné obavy. Hned vedle jsem si všiml v trávě pohozené poškozené přepravky na zeleninu. Po cestě k lesní cestě jsem narazil ještě na další dvě pohozené v trávě pod stromy. Posledním zklamáním pak byl opuštěný sklípek v témže lesíku, na druhé straně od bývalých lochů! Jak už to tady chodí, začíná se plnit komunálním odpadem.
Jihovýchodním část Božic byla vždycky okrajovou částí obce a takovou dosud zůstává. Jako by stranou zájmu a přitom frekventovaná. Kdysi se zde táhlá úzká políčka se sádky a vinohrádky - od silnice na Kolonku až za Donáta (zbytky sádků ještě pořád najdeme v lesíku), v 50. letech část zarostla náletovými dřevinami, část se stala družstevními poli, část vinohradem, část byla taky malou pískovnou - to byl později známý smeťák. Co tam se našlo "pokladů", včetně zmetkové prefácké dlažby! Co se z ní na dvorcích a zahrádkách nadělalo chodníků! Taky tam měl pan Masařík pojízdný včelín, tuším už nepoužívaný. Dokonce jsme v 80. letech těmito nevábnými končinami protáhli účastníky okresního závodu branné zdatnosti. Ale neměli jsme v okolí školy vhodnější prostory.
Když se koncem loňského roku lesík vyčistil, vypadalo to nadějně. Taky smeťák dávno zmizel, pomalu se tento prostor nejen revitalizuje, a na části vzniká i nová ulice Za Školou. Bylo mi proto dneska z toho, co jsem viděl, smutno i teskno zároveň. Ani nevím, proč? Vlastně vím.

                                                                                  Ladislav Nevrkla




Žádné komentáře:

Okomentovat