Náš miniseriál o pásových traktorech se blíží k svému závěru. Dnes pro nás Marian Kvarda připravil několik perliček "ze života našich déťáků". Tak tiše seďte, čtěte nebo pozorně poslouchejte. (lan)
Jak již bylo řečeno, v každém traktoru byl oboustranný kožich. Na jedné straně byl kožený, a během času se sám naimpregnoval olejem či naftou, tudíž se stal nepromokavým a odolným i proti molům. Na konci směny se mohl obrátit na druhou chlupatou stranu (čistě bílou), a mohl se tak nosit i do kina nebo na schůze. Co by za to dnešní "kabátníci" dali! Přesto byl často traktorista nespokojen, protože tam podle něj měla být spíš "butylka" vodky. A tak svolával hromy blesky na dodavatele. Svým způsobem měl pravdu, protože v té době byly traktory obsazovány na dvě směny, kožich byl jeden, zato chlapi dva. Kdyby tam skutečně byla vodka, tak se dohodli a zahřáli se oba! Ale nebylo tak zle, aby nebylo hůř.
Chladič totiž obsahoval jako nemrznoucí směs záměrně smradlavý líh - to aby ho "mužici" během přepravy z Ruska nevychlastali. Ale naši páni traktoristi byli fíkaní. Obsah chladiče vypustili a nalili do velkého hrnce, ve kterém již byly na kostičky nakrájené syrové brambory. Ty po dvou obměnách pach vytáhly, no a pikantní pití bylo na světě! Do chladiče pak nalili vodu a v zimě naftu. Dovolen byl také jednotný druh oleje na mazání motoru, převodů a později i hydrauliky.
Zvláštností taky bylo, že se velký motor startoval malým motorem. Tento malý motor se zase startoval asi 120 cm dlouhou šňůrou následujícím způsobem. Omotal se kolem setrvačníku malého motoru a škublo se. Pokud to chytlo, byl to zázrak. Někdy sde tomu domluvilo frťanem benzínu pod svíčku. To byl stoprocentní úspěch zaručen! Ale když měl traktorista upito (což bylo na pásáku běžné), tak aby měl větší rychlost, omotal si lanko kolem ruky a škubnul. To motorek jistojistě chytl, ale smůla byla, pokud chytl opačný chod. V tom případě to řidič traktoru odnesl zlomenou rukou a bylo z toho marodění na celou zimu. Bohužel s takovým úrazem nešlo hrát karty! No ale zpátky ke startování. Motorek natočil velký motor na dva válce a tím už natočil sám sebe na čtyři. Žádné akumulátory by nevydržely v sibiřských podmínkách tak dlouho startovat. Na startování byly dvě polohy - léto a zima. V našich podmínkách byť byla zima sebevětší se natočilo u nového stroje téměř okamžitě na letní provoz. Výrobce počítal u obsluhy s jakoukoliv absencí údržby. proto bylo vše předimnzováno a se vším počítáno.
Při nočních směnách byla jedna záludnost, že traktorista často usnul. Tudíž oral i na cizím katastru. Čas od času vjel i do stožáru vysokého napětí - to jiskřilo potom nahoře, dole i traktoristovi v hlavě! V té době a tímto způsobem vzalo bohužerl za své i hodně sakrálních památek (křížů a kapliček v polích). Kuriozitou pak byl Franta Malý, který projel drůbežárnou, aniž by to postřehl. Pepa Brus pro změnu projel ohradou býků, když jel pásákem na hody do Bulhar. Celá vesnice pak v krojích honila býky!
Marian Kvarda
čtvrtek 30. srpna 2012
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat