středa 19. prosince 2012

Školstvím hýbe velký byznys, nebo snaha pomoci dětem?


Takhle píšu v současné době já.
Velká polemika se strhla v těchto dnech kvůli souhlasu MŠMT s alternativní možností výuky nového typu písma, tzv. Comenia Script. Jak moc se tento problém dotýká Božic, nevím. Tento článek píšu jako informativní, aniž bych u ředitele školy nebo předsedy školské rady zjišťoval, jak se k problému postaví naše škola.
Po dvouletém experimentu na 33 základních školách (v 1. třídách ZŠ) schválil ministr školství možnost používat ve všech školách nový typ písma. Samozřejmě, že to nebude tak jednoduché a moc a moc bude záležet na rodičích a na škole, jestli k této možnosti sáhnou. Základní rozdíl v psaní novým písmem je ten, že se písmenka se ve slově nespojují, ale přiřazují se k sobě. Nové písmo Comenia Script je více blízké tiskací podobě písmen, ale není to stejné. Jako bývalý učitel češtiny jsem hodně pro zavedení nového písma z naprosto praktických důvodů: Když se děti naučí psát novým písmem, budou každopádně psát čitelněji. A to je podle mě hlavní důvod, proč si myslím, že by nové písmo mělo dostat na školách zelenou.

Nové písmo je stejně důsledkem přirozeného vývoje. Jen se podívejte, jakým způsobem píšete, pokud chcete, aby vaše písmo bylo čitelné – píšete buď malým tiskacím nebo hůlkovým. Já k tomu mám takový příklad ze života. Když jsem ještě studoval na fakultě, měli jsme v kruhu studenta (dnes ředitele jedné základní školy na Brně-venkově), který už tenkrát psal tiskacím písmem, protože jeho psací písmo bylo naprosto nečitelné! A teď pozor: I za hluboké husákovské totality mu toto písmo bylo tolerováno na všech typech škol – na gymplu i na vysoké! Dneska jsem s ním telefonicky mluvil a ten jásá!!! Po 40 letech používání bude jeho způsob psaní zlegalizován. No, není to pěkný dárek k ježíšku?

                                Ladislav Nevrkla
A toto je nové písmo Comenia Script v praxi:




 

Žádné komentáře:

Okomentovat