pátek 22. března 2013

Kolik stavebně zajímavých budov najdeme v Božicích - 5? akt.23.3.

Nedávno jsem tady napsal, že jsem jednu fotografii viděl poprvé v životě a můj kolega Marek mě doplnil, že jsem tu fotografii mohl vidět v jeho souboru historických fotografií. I dnes píšu, že tuto fotografii vidím poprvé v životě.
Bude ale asi i pro vás čtenáře dost náročné určit, kde stála (či dosud stojí) tato budova, u níž je napsáno, že se jedná o Bergerův obchod. Snímek pochází z doby před 1. světovou válkou (před rokem 1914) a je u něho třeba dodat, že jsem se se jménem obchodníka Bergera v žádném materiálu o Božicích či Křídlovicích zatím nesetkal. Je to podobný případ jako zde nedávno publikovaný Bradův hostinec (již neexistující budova, zasažená koncem války ruskou bombou a po válce zbořená a odstraněná) pod kostelem. Jsem docela zvědav, jestli se někdo pokusí tipnout, kterou budovu mu to aspoň vzdáleně připomíná. Mně teda jednu ano.

              Ladislav Nevrkla
Žilíkovo a masna v 60. letech

Bývalá Bergerova prodejna, pozdější Smetanovo, Žilíkovo a masna dnes

5 komentářů:

  1. Díky svému věrnému spolupracovníkovi jsem před chvíli dostal do ruky důkaz, že Bergerův obchod skutečně v naší obci stál. Podle Chytilova adresáře Moravy z roku 1911 tedy víme, že v obci Božice byly v té době 3 obchody se smíšeným zbožím: na prvním místě je uveden Berger Ad. (i kořalka), dále Leopold Lukas (i pekař a obchodník s plodinami) a M. Ehrerenreichs Nachfolge Hans Schlock (i kořalka a tabák). Dále byly v Božicích obchody se dřevem a uhlím, dobytkem a mlékem. V Křídlovicích byly obchody se smíšeným zbožím dokonce čtyři a dále ještě řada dalších prodejen!!!(lan)

    OdpovědětVymazat
  2. Já si myslím,že jeto Žilikovo jak bývala mastna.AL

    OdpovědětVymazat
  3. Já si to myslím taky. (lan)

    OdpovědětVymazat
  4. Pamětníci vědí, že v Božicích byly doopravdy tři tradiční obchody: tam, kde je dodnes prodejna Jednoty, malý obchůdek na Zelníčkovém (dnes rodiče Horáčkovi) a za třetí bývalá masna (pozdější Žilíkovo, dnes majitelkou A. Brůžičková). K božickým obchodům se ještě za čas vrátím shrnujícím materiálem. (lan)

    OdpovědětVymazat
  5. Je to opravdu bývalá masna (dříve u Smetanů, pak u Žilíků). Název "Bergrův obchod", také slyším poprvé. Pokud tomu tak bylo, tak už velice dávno. Odpovídal by tomu i německý název, který upřesňuje lokalitu Berger-kopec (hora)a na kopci se uvedený dům stále nachází. Za mého mládí se tam nejdříve říkalo u Smetanů a pak pouze masna. Dům si docela dobře pamatuji, hlavně jeho pravou stranu, pro kterou byly charakteristické okenice, hlavně na dveřích, které tam byly velice dlouho. Tak to mám stále zafixováno v paměti. (me)

    OdpovědětVymazat