čtvrtek 15. dubna 2021

Kdepak leží Šajdošlok?

Šajdešlok/ Šajdršlok/ Šajdošlok
Šajdašlok ...

Možná nějakému znalci místní hantýrky vstávají vlasy hrůzou na hlavě z toho zkomoleného názvu. Šajdošlok? Kdepak leží Šajdošlok? Objevil jsem ho na důležitém obecním dokumentu zvaném Územní plán obce Božice, takže to je název úřední.


Zájemci a znalci ví, že tento název je odvozeninou toho původního, který v psané podobě zněl Scheiterschlag, setkal jsem se i s podobou Scheidaschlog . Byla to původně louka - Scheiterschlagwies´n, k níž se přijíždělo po mostě - Scheiterschlagbruck, někde uváděno i jako Scheidaschlogsbruck. Bývalo to místo dosti frekventované, protože tudy vedla hlavní cesta ze Dvoru Hoja do Pravic a po založení české kolonie z celé Kolonky, občas i z Božic. Občas tudy chodili božičtí občané na vlak do Brna ze stanice Pravice. Vznikem oplocené daňčí obory u Pravic tato "zkratka" zanikla.

Když jsem přišel do Božic a začal sbírat informace o životě a hlavně o historii, nemohl jsem Kolonku minout. je to svým charakterem, historií svého vzniku i poválečnými osudy taková "republika v republice". 

Většina od původu německých názvů po roce 1945 rychle mizela. Louka a pole za druhým mostem na Kolonii však byla vždycky "Šajdršlok". Nebo nebyla? Jsem teď tak trochu na rozpacích...


Malé shnutí:

Mapy.cz - název Šajdešlok

Územní plán obce Božice - Šajdošlok

Hovorově v Božicích - Šajdršlok

Původní název - Scheiterschlag/ Schaidaschlog 

Moje doporučení - Šajdašlok

                                            (lan)

2 komentáře:

  1. Obec prostě přehlédla pravopisnou chybu v projektu Územního plánu. Správně má být Šajdršlok. Na Mapy.cz to už nějak dopravíme, v územním plánu obce to nějakou chvilku zůstane, než budoucí radnice udělá změnu tohoto plánu. Chleba kvůli tomu levnější nebude.... :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Diskuzi k tomuto tématu sledujte na mém FB https://www.facebook.com/Nevermind1956/

    OdpovědětVymazat