sobota 15. května 2021

Kde stál tento "oslavný oblouk"? (akt.17.5.)


 Na partnerském FB byla nedávno otevřena otázka "oslavných oblouků", které byly v polovině sedmdesátých let instalovány při vjezdech do Božic. Našel jsem jeden doklad, ale nejsme stavu určit, kde tento oblouk konkrétně stál? Mate nás ten dům v pozadí... Kdo nám pomůže?
Dal jsem tento příspěvek i na FB ProBožice a schází se nám tam hodně zajímavých názorů a vzpomínek. Velice zajímavá je fotografie toho "vstupního vítače" od Mackovic. Z něho je patrné, že to v žádném případě není ten na úvodní fotografii.
Brána od Mackovic:

Vpravo Hatašovo, vlevo lesík a myslivecká klubovna


K osudu té brány od Borotic zazněl tento názor:

Tu bránu od Borotic už nikdo nenajde protože ju přerazil jistý v té době voják jedoucí z kasáren pod vlivem. Takže ju rozřezali a šla do šrotu.

(lan)

7 komentářů:

  1. Určitě to stálo ze strany od Mackovic a ten dům je myslivecká klubovna. Zřejmě to bylo nafoceno otočené. Jediný "oblouk" byl právě pouze jenom z této strany Božic. (me)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Asi by stálo za to, ujasnit si, kde všude tyto "vítací oblouky" stály. Sám si vybavuje pouze ten při příjezdu od Borotic, protože tudy jsem jezdil každý týden. Ten od Mackovic nějak nemám v paměti a jiný snad nebyl. Když jsem to rozebíral s několika rodáky středního věku, padla zmínka i o vjezdu do Zámlýní od Božic (u Mocharových - dnes Duškových), ale taky prý by to mohlo být u mostu v Údolí lásky! Já si ho tam však nevybavuji...

      Vymazat
  2. Myslím, že je to oblouk na příjezdu od Borotic. Myslivecká klubovna je dál od silnice a oblouk nestál u ní, ale blíže k vesnici, v místě, kde končí ta "betonová svodidla /- nevím jak to popsat/,v místech, kde je odbočka doprava/před mostkem přes potok/, kterou se dostanete k myslivecké klubovně.

    OdpovědětVymazat
  3. Od Borotic by oblouk musel být (a vzpomínám si, že tam byl) před prvními Křídlovickými domy, takže po jeho levé straně byl první dům, kde bydleli Škrabalovi (možná se pletu, Škrabalovi (Radek Škrabal), byli možná až druzí) a druhý oblouk byl určitě na začátku Božic směrem od Mackovic. Oblouk nestál u myslivecké klubovny, s tím souhlasím. Spíš stál opravdu blíž k obytné části obce tam, kde byl první domek s bočním vjezdem do zahrady, kde byl i vinohrad. U mlýna, ani v Údolí lásky určitě žádný takový oblouk nikdy nestál. To si pamatuji a vím jistě! (me)

    OdpovědětVymazat
  4. Oblouk od Mackovic stál asi 10 metrů od místní tabule Božice ,dnes je v tom místě označení vinařské obce. Základy je možno ještě najít. Od Borotic stál poblíž odbočky na vodárnu. Možná, že i tam by se základ našel. Matně si vzpomínám, že od Mackovic byla konstrukce tvz. příhradová , tedy žádné sloupy. Jistě je mnoho pamětníků , kteří mají lepší paměť než já, třeba jsou i nějaká fota. -hic-

    OdpovědětVymazat
  5. Tak záhada této fotografie je definitivně vyřešena. Tento "vítězný oblouk" stál při vjezdu do Českých Křídlovic! Jeho původní místo bylo u staré křídlovické kovárny a instalován byl ve chvíli, kdy staré Řezáčovo bylo zbouráno a nové se teprve připravovalo ke stavbě. Bude to tak pravda, protože je to informace od člověka, který tu bránu na tomto místě stavěl.

    OdpovědětVymazat
  6. Náhodou jsem narazil na tuto fotografii,nechci se dohadovat o těch názorech co jsem si přečetl otom kde ta brána stála ale mužu jen konstatovat že na té fotogrfii jsem já s mími dětmi a jen malej doplněk tu bránu jsem svařoval já v prefje.

    OdpovědětVymazat