neděle 13. září 2015

Téma: Je pravdivý příběh Šebelových z Českých Křídlovic?

Nedávno se na mě obrátil jeden božický občan, že jej velmi zajímají události druhé světové války, zejména odboje. A přidal k tomu dotaz, jestli je mi známo, že v Českých Křídlovicích žila po roce 1945 rodina, jejíž nejstarší syn padl jako voják zahraniční armády ve Velké Británii. Popravdě řečeno, nevěděl jsem. Nikde jsem tenhle příběh neslyšel.


"Pamatuji si na ten poprask, když se v létě roku 1968 po Božicích rozkřiklo, že paní Šebelová má jet do Anglie. Převzít vyznamenání pro válečného hrdinu, jejího syna," sděloval mi náš spoluobčan. Sám se taky snaží něco zjistit, ale zatím marně.
Šebelovi bydleli v Božicích - Českých Křídlovicích, tam kde dnes bydlí Tonda Beneš st. Starší občané si na paní Šebelovou dobře pamatují. Drobná, pracovitá paní. Taky si vzpomínají na jejího syna Josefa, jenž zde s ní žil. Šebelovi se prý někdy v polovině 70. let vrátili na Blanensko, odkud do Českých Křídlovic přišli.

Zatím jsem toho moc nevypátral. Na webu jsem našel informace o Plk.i.m. Metoději Šebelovi, pilotovi 311. bombardovací perutě RAF. Jestli patří k rodině křídlovických Šebelů, nevím. Přivítám jakoukoliv zprávu.
Podle mých informací se Šebelovi vraceli do obce Šebrov - Kateřina (pův. Svatá Kateřina), k Metoději Šebelovi se jako slavnému rodákovi hlásí Bílovice nad Svitavou. Nejsou sice daleko, ale ...

          Ladislav Nevrkla


Žádné komentáře:

Okomentovat