sobota 9. prosince 2017

Cimbál a husle aneb když v Božicích váleli Kubíci a Jožka Kýr (dopl.BZ 6 2017)

Pamětníci z Božic si vzpomenou, ostatní třeba ani netuší, o čem je řeč. Podstatné je, že v Božicích krátce někdy počátkem 50. let žila část proslulé muzikantské rodiny Kubíků, pocházející z Hrubé Vrbky u Velké nad Veličkou ze slováckého kraje zvaného Horňácko.


Profesor Dušan Holý z Brna mi potvrdil, že v Božicích Kubíci skutečně krátce žili. Odstěhoval se k nám Jožka Kýr (cimbalista), který byl švagrem Jožky Kubíka III zvaného Filík. S ním v Božicích žil i František Kubík, bratr Jožky. Snad se tam krátce s nimi ubytoval i další Joženův bratr Vavřinec, řečený Vavrín. 
Za zprostředkování těchto informací děkuji režiséru Břetislavu Rychlíkovi z Velké n.V. a božické pamětníky prosím, ať se mi se svými vzpomínkami ozvou.

Cimbalista Jožka Kýr (1915 - 1968) bydlel podle mých zjištění vedle domu paní Oslzlé, Kubíci potom na Parákovém (dnešním Mrenicovém) a v domku, který stával tam, kde dneska staví Peťa Slováček. Dříve tam po zbořeném domku mívali zahradu Drmolovi.

Po otištění materiálu v Božickém zpravodaji jsem dostal následující informaci:

 Právě si čtu článek, "Cimbál a husle" A mám k němu  nějakou přípomínku. Já sám jsem se učil u "kapelníka" Tomáše Kubíka, který žil v domku, který stával opravdu na místě, kde dneska probíhá stavba, na trubku, bratr František na housle a Radek Hrdličků na klarinet. Pokud si dobře pamatuji tak to byl Tomáš.  I jeho syn se jmenoval Tomáš. Mám dojem, že manželka se jmenovala Marie. Chci jen podotknou, že byla světlé pleti. Pan Kubík byl vynikající muzikant, který ovládal několik hudebních nástrojů. Nejlépe pak housle.Když na ně začal hrát, tak i jako školák jsem se najednou cítil v úplně jiném světě.
  Nějaký krátký čas měl svoji kapelu, která se poměrně brzy rozpadla.
  Naproti tohoto domku žila paní Paráková. Mám takový dojem, že se jmenovala Božena.Tím si nejsem jist, ale mohl bych se na to zeptat. Já sám si ji pamatuji z doby, kdy tam žila sama. Že by u Tomáše Kubíka žil někdy nějaký příbuzný nic nevím. Ale zdá se mi to vzhledem k  velikosti domku a počtu jeho obyvatel nepravděpodobné. I  když jsem k němu chodil často, tak jsem se tam nikdy s nikým cizím nesetkal


To jsou velmi cenné a zajímavé informace, které zkonzultuji s prof. Holým. Zastavili mě i další božičtí pamětníci, tak jen si udělat čas a dát to nějak dohromady. Zdá se, že někdy kolem roku 1958 se Kubíkovi z Božic odstěhovali a vrátili se na Horňácko.

Já jsem se v materiálu otištěném v Božickém zpravodaji věnoval hodně pozornosti osobnosti vynikajícího cimbalisty Jožky Kýra, který v té době v Božicích rovněž bydlel. Zajímalo by mě vše, co si pamětníci (tenkrát většinou děti) vybaví k jeho osobě.

V rozhovoru v roce 2012 vzpomínal profesor Holý na cimbalistu Jožku Kýra takto: 
Cimbál na Horňácku ani nebýval, dostal se tam k jednomu přiženěnému cikánovi původem ze Strážnice. Tento Jožka Kýr závodil v běhu a dostával za to nějaké peníze. Koupil si za ně kolo a vyměnil ho s Matějem Miškeříkem za cimbál – Matěj ho koupil od Antoše Frolky. Kýrův švagr Jožka Kubík říkal, že musel nad to kolo něco přihodit, ale nakonec ten cimbál koupil. Byl u něj dlouho, měl jich potom víc, i jeden nádherný koncertní. Hrát na to samozřejmě neuměl a taky nevěděli, jak se to ladí. Tak jeli i s Kubíkem na Myjavu za Štefanem Dudíkem, obkoukali to a naučili se. Dudík jim první věci ukázal, ale Kýr se naučil prakticky všechno sám. Kubík se taky naučil na cimbál, ale on hrál takovým rozkladovým způsobem. Kýr občas pomáhal Slávkovi Volavému, a když nebyl k mání, tak jednou šel Kubík místo něho. Slávek Volavý z toho měl jundu, protože jim naprosto nestačil.
Štefan Dudík hrál „vybraně jednoduše“ a Kýr – pokud jde o sedlácké – zůstal nepřekonaný. To nikdo neumí – oni do toho dnes moc klepou a tím rozkládají rytmus. Hrát jednoduše je těžší než všelijaké ty běhy, v tom se neošidí ani nota.

Pan profesor Dušan Holý (* 25.4.1933 v Hrubé Vrbce) je horňácký zpěvák, etnolog a muzikolog. Je emeritním profesorem Ústavu evropské etnologie Masarykovy univerzity v Brně, kde působil od roku 1959. telefonicky jsem s ním hovořil, slíbil mi, že se ještě po nějakých informacích o božickém pobytu Kubíků a Jožky Kýra podívá.


Dále jsem oslovil Muzeum romské kultury v Brně. Jeho ředitelka Mgr. Jana Horváthová byla velmi vstřícná a ochotná ke spolupráci a pracovník muzea Mgr. Adam Holubovský udělal vše proto, abych nějaké informace získal. A co mě potěšilo nejvíc: Našla se i jedna fotografie Jožky Kýra! Dále kontaktoval bývalou kurátorku fondu audiodokumentace paní Anežku Hrbáčkovou. Její text otisknu jako druhou část materiálu věnovaného folklóru v Božicích.

Tak i taková hudebně folklórní osobnost spojila načas svůj život s Božicemi a my o tom prakticky vůbec nic nevíme. Nebo vám snad něco říká jméno význačné horňáckého cimbalisty Jožky Kýra? Božice a folklór, jak se to rýmuje ...


  

                                          (lan)

Žádné komentáře:

Okomentovat