úterý 28. dubna 2020

Pálení čarodějnic zakázané není

Vatra s čarodějnicí hoří na Kolonce
30.dubna 2008!!!
Možná si někteří vzpomenete, že jsem na tomto blogu už v minulých letech, zvláště pak vloni, plédoval za to, abychom se vrátili k původnímu způsobu pálení čarodějnic a opustili ten neosobní, organizovaný způsob, který se tady v posledních desetiletích ujal a prosadil. Ano, už vloni jsem věděl, že v roce 2020 nás zasáhne čínská chřipka neboli koronavirus, věděl jsem, že bude dlouhodobá karanténa a věděl jsem, že se politici budou tahat o délku nouzáku čili nouzového stavu.



Samozřejmě, že jsem nic z toho nevěděl a netušil jsem, že se celá řada uměle organizovaných akcí zhroutí jako domeček z karet. Za mlada jsme té hře říkali "zbořený záchod" alias "zbořený ha.zl".
Za normalizace, pro nepamětníky to bylo v 70. letech, se strana a vláda pokoušely "pálení čarodějnic" nahradit "pálením mírových ohňů". To víte, bylo to v předvečer bombastických oslav 1. máje a prvomájových průvodů, a tak se snažili to nějak zakamuflovat. Ale vykládejte to 17ti či 18ti letým máničkám v riflích, s pivkem v ruce a s cigárkem za uchem.... A takoví jsme tenkrát byli.
V každé vsi bylo, nebo v té větší byla místo/a, kde se již tradičně pálilo. I v Božicích jsem jich zachytil ještě několik. Někde se stavěla májka, kterou pak bylo třeba do rána hlídat, aby ji konkurenční parta nebo kluci ze sousední vesnice nepodřízli. To by byla nenapravitelná ostuda. Ještě jsem ve svém rodišti zažil, že jsme do komína na chalupě, kde bydlelo děvče našeho srdce, umísťovali březovou májku... A do těchto dimenzí by se to zase mohlo aspoň v některých  aspektech  všechno vrátit.

Letošní naprosto bezprecedentní koronavirová doba nás všechny dočista vykolejila. Pálit čarodějnice nám však nikdo nezakazuje.

ČTK k tomu vydala zprávu:
Pokud se letos lidé i přes omezení kvůli šíření nového koronaviru chystají k oslavám a pálení ohňů, měli by dbát zvýšené opatrnosti. Organizátoři z řad firem a živnostníků mají ze zákona povinnost dopředu hlásit pálení ohňů na volném prostranství. I v případě, kdy pálení čarodějnic organizují samotní občané jako fyzické osoby, je doporučováno to hasičům oznámit předem - slouží k tomu web paleni.izscr.cz. V Božicích bude dobré to nahlásit někomu z vedení SDH či vedení obce. Oni už si tyto informace předají.

Já osobně se na nějaké pálení ani moc nechystám, těším se, že až se ráno na prvního máje probudím, budu už v penzi. Jj, uteklo to, pánové a dámy...

                                                   (lan)
U Jiráskova domu 30.4.2008 - vatra, čarodějnice,
máje a lódna (ta na snímku není vidět)


Žádné komentáře:

Okomentovat