pátek 4. října 2013

Volby: Půjde o nás koncem října? Jak se volí v Božicích a jak v Břežanech

Původně jsem si říkal, že téma předčasných voleb nechám prošumět kolem nás. Dneska si ale říkám, že by to asi nebylo správné, jelikož i parlamentní volby jsou "naše" volby: o nás, s námi! Je jasné, že mě muselo něco "nakopnout". To něco se objevilo včera a dnes v regionálních i celostátních médiích.
Prý Božice patří mezi obce, kde chodí k volbám poměrně málo voličů. Horší už je to prý jenom v Břežanech! A protože to trošku znám i u našich sousedů, zamyslel jsem se nad takovou zvláštností, kterou vlastně sleduji ve všech volbách po listopadu 1989. Totiž, zatímco v Božicích to pravidelně vyhrává levice, v Břežanech to vždycky - myslím, že v rámci Nivy jenom v Břežanech - vyhrává pravice. I v komunálních volbách Břežanští docela "vymazali" komunisty. Když už tam mají dvě kandidátky, tak byla jedna pravě nezávislá a druhá buď lidovecká nebo mírně od středu doprava. To my v Božicích míváme v komunálních volbách až šest kandidátek, naprosto zbytečně rozmělňujeme hlasy a popravdě řečeno na počet obyvatel jsme asi raritou! Je to o to podivnější, že voličů, jak k volbám obecním, tak parlamentním zas tak moc nechodí. Nějaký politolog by si mohl dát  tu práci a zjistit, v čem to je: proč je jedna polovina občanů Božic zpolitizovaná a druhá polovina je k veřejnému životu naprosto netečná, imunní!
Ale zpátky k těm blížícím se volbám. Včera se mi stal takový lapsus: Díval jsem se asi půlhodinku na předvolební debatu z Plzeňského kraje (déle to ani nešlo vydržet) a dočista mě dostal fakt, že jsem si diskutéry sám kamsi zařadil. Na jedné straně byli jasně dogmaticky vyprofilovaní politici levice  ČSSD, komunisti a zemanovci, a proti nim taková zvláštní trojice: Jiří Pospíšil, Marek Ženíšek a Vít Bárta. No a zkuste tipnout, za které strany tito tři byli. Že znáte jenom Jiřího Pospíšila, lídra ODS? Já prakticky taky. Víta Bártu známe také, ale Věci veřejné nekandidují, musí tam být tedy za někoho jiného. Ale za koho? Já tipnul - i podle jeho názorů na třetí odboj - že je tam za babišovce! Ale ouha!!! Vít Bárta tam kandiduje za Úsvit Tomia Okamury! Kandidáti babišovců a lidovců byli tak trochu do počtu. Někde ve středu.
Pak jsem četl, koho by volili studenti, kteří ještě většinou nemají volební právo. Mezi nimi to vyhrál pan kníže (TOP 09), za ním byli Piráti a potom - světe div se: ANO Andreje Babiše! Dneska jsem chvilku poslouchal odpolední předvolební debatu na Radiožurnálu - a zase tam zněl nepřehlédnutelný, teda spíš nepřeslechnutelný lídr Andrej Babiš. Dočista např. vymazal lídra ČSSD Lubomíra Zaorálka, který z toho všeho byl zjevně velmi zaskočený a znechucený. To nečekal, že ho nějaký Babiš takhle utře!
Kdybych neměl svého jasného favorita, měl bych tentokrát nad čím přemýšlet. Takhle to má u mě pan profesor Fiala jasné. Na jižní Moravě nemá konkurenci! To určitě uznají i ti, kteří ho nevolí.
A taky jsem zvědav, jak to nakonec dopadne s počtem hlasů u nás v Božicích i u sousedů v Břežanech. Na těchto volbách je patrné u všech stran, jak jsou nepřipravené, zaskočené, bojí se udělat chybu, třepou se. Ten Zaorálek dneska, ten byl fakt jedlý. Tohle že je zkušený politik? Možná právě proto.

                      Ladislav Nevrkla

2 komentáře:

  1. " chodí k volbám poměrně málo voličů " není to tím že Božice jsou bývalé Sudeten Mahren ? ? ? Většina oblastí pohraničí ( po válce osídlených ) mají nižší účast ! ! ! PS : jsem překvapen , ač sám se bojíte anonymních názorů chcete volit prof. Fialu, který nemá problém ani s provokujícím názorem mladých - studentů :-))) přeji hezký den a více odvahy

    OdpovědětVymazat
  2. Není možné dát ruce pryč od politiky. Nesmí nám být jedno, v jaké zemi žijeme a jak se bude dále rozvíjet. Demokracie potřebuje aktivní občany, kteří o ni pečují. Pokud se nezačneme o politiku sami starat, nebude lepší. Pojďme českou politiku zlepšovat společně.

    www.politikajakamabyt.cz

    OdpovědětVymazat