úterý 9. července 2013

Když se řekne: Na Hýblu! (akt.)

Žlutě původní "Hýbl"
Tak vážení přátelé božického místopisu, dneska tady máte hádanku, která pro vás prý bude malina! Pro mě nebyla. Tento název jsem slyšel poprvé. Ovšem autor této informace mě přesvědčoval, že to každý starší Božičák zná.
Tak se o tom rád nechám přesvědčit. Víte tedy, kde se říká "Na Hýblu"?
    Ladislav Nevrkla


7 komentářů:

  1. Malá nápověda: Je to v k.ú.Božice. (lan)

    OdpovědětVymazat
  2. Na Hýblu se říká směr Mackovice za 1 větrolamem po pravé straně jak je ta strouha suchá.AL.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to také slyším, či čtu poprvé. Zajímalo by mne, který starší Božičák (autor) toto vypustil z úst. A to už si myslím, že pamatuji hodně. Podle "reakce" na tuto informaci je vidět, že to zase tak známé není.

    OdpovědětVymazat
  4. Vzal jsem k ruce nějaké pomocníky: na německé místopisné mapě Božic je tento pozemek označen jako "Dürrer Hübel" ("Dürrnhübel"). Marně jsem se snažil najít tato slova v překladových slovnících, ale volně přeloženo by to mohlo být třeba Vyschlý kopec nebo Neúrodný kopec, já bych řekl ještě Suchá hráz. No a to je moje nápověda pro přesnější lokalizaci. Paní AL je podle mého velmi blízko, možná, že se tak tomu místu i říká, ale můj informační zdroj to lokalizoval přesně jako zmíněná stará mapa. Tak to ještě zkusíme?

    OdpovědětVymazat
  5. Manželovi rodiče tam měli pole,které jim přidělili,býval tam i sádek s merunkami.Říkávali tomu Na Hrbu až potom Na Hýblu.AL.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak to se mi strašně moc líbí. Přidám k textu německou mapku a vyznačím tam "Na Hýblu", ale abych pravdu řekl, pokud budeme jednou zpracovávat slovník místopisných názvů Božic, budu podporovat ten váš názor. A pojmenování "Na Hrbu", tak to nemá chybu, to odpovídá terénu a je to hodně podařený název! Tak děkuji za vyčerpávající zdůvodnění. (lan)

    OdpovědětVymazat
  7. Malý hrb a Velký hrb jsou v údolí, ale Hýbl je pod terasama...

    OdpovědětVymazat