středa 27. ledna 2021

Jedu jen tak Božicemi (dopl.)

Vrba v Zámlýní

Jednou za čas je dobré projít se nebo projet se naší obcí. Pak si všimneme různých drobností, změn nebo zajímavostí. Začal jsem v mlékomatu, projel Zámlýní a nakonec jsem celé to dnešní putování zakončil na ekodvo
ře. Pár informací jsem si vyslechl od známých, něco viděl po cestě do obchodu a něco přečetl na webech.  



Kvalitní mléko z Klíčova mlékomatu je stále za 15 Kč. Je vhodné nejen na pití, ale zvláště třeba na výrobu domácího jogurtu.

Do obchodu teď od Nového roku chodíme dolů do božické Jednoty. Nejproblematičtější je vybrat vhodnou cestu. Jít pod stodolami je na zabití, protože tam nesvítí pouliční osvětlení a cesta je tam polní jako v roce 1945! Nejčastěji tak chodím po silnici, což je bohužel nejméně bezpečné! Taky řidiči jsou určitě z chodců motajících se u krajnice na prášky! A tak jsem tentokrát šel kolem mlíkárky. Naštěstí nemrzne, takže jsem nepotřeboval využít přidržení se zatím pořád neexistujícího zábradlíčka. Před rekonstrukcí chodníku zde ovšem takové zábradlí bylo. takže jsem šel - a koukám, že střecha domu pod mlíkárkou už je pryč! Noví majitelé se v mírné zimě pustili do generální rekonstrukce. Šel jsem za tmy, takže nevím, jestli možná i viditelné zbytky původních obvodových zdí nezmizí nakonec taky. 

Rekonstrukce prodejny v obchodní pasáži na hřišti už úspěšně probíhá. Byla provedena oprava a rekonstrukce rozvodů elektřiny a je vymalováno. Takže teď už je to jenom na novém nájemníkovi ... My, kteří jsme tam byli zvyklí chodit už se těšíme a někteří, zvláště ti hůře pohybliví, už se dokonce nemůžou dočkat.

Zaměstnanci obce pokračuji v úklidech a viděl jsem je nějakou dobu při likvidaci náletových dřevin ve směru ke sklepní uličce u Borotic. A překvapilo mě, že je docela dost občanů, kterým vadí zavřený bazén. Ale za to obec nemůže, za to může PES a covid.

Dneska jsem si všiml dokončené terénní úpravy před úpravnou vody. Vypadá to pěkně.

Na webu vidím, že zemřela bývalá božická občanka paní Alžběta Michalová. Paní Bětku, jak se jí v obci říkávalo, se již před léty z Božic odstěhovala. Sám jsem se s ní občas potkával ve Znojmě.

Minulé úterý se v božické smuteční obřadní síni konalo v uzavřené společnosti rozloučení s bývalým borotickým starostou Zdeňkem Bobokem. Pietní místo vzniklo před budovou Obecního úřadu v Boroticích, kde se může každý poklonit jeho památce.

Zaujala mě krásná vrba v zatáčce před Mocharovým v Zámlýní. Vedle lípy v blízkosti Mlékárny Klíč další adept na přihlášení do soutěže o nejkrásnější strom roku.

Pokračuje úprava a modernizace areálu bývalé stanice. Funguje zde nový servis zaměřený na hospodářská vozidla a stroje a zmizely všechny topoly, které tam od 50. let rostly před areálem. 

Taky jsem si všiml navezené zeminy nedaleko mostu přes Jevišovku v Zámlýní. Asi má zpevnit a rozšířit pravý násep koryta. Asi ... V Zámlýní to vůbec žije a viditelným tempem se to zde rozvíjí, jak po stránce bydlení, tak po stránce podnikání. Jen nová marmeládka, která by měla vzniknout rekonstrukcí bývalého zázemí zbouraného křídlovického mlýna (jeho zbourání i nadále považuji za neodpustitelný zločin naší minulosti!). Budova bývalého malého hostince a chlévů nadále chátrá a hrozí zřícením....

Doma nám už vykvetly rané sněženky, jen jsem je dnes zapomněl vyfotit, tak doplním zítra.

Skončil jsem svou pouť v božickém ekodvoře. Od té chvíle, co tam šéfuje Honza, tak tam jezdím rád. Je tam pořádek, každý odpad má své místo. Hodně dělá taky to, že celý areál obec zadláždila, takže se tam nikde nebrodíme po kolena v bahně a šábí ...

Když nemusíme psát o státním PSOVI, ani o volně pobíhajících psech po vsi, tak je to vlastně psaní velice pozitivní.

Ještě mrknu na obecní web a facebook, ať to eventuálně doplním o aktuální informace z božické radnice. Hmmm, tak jako obvykle tam není nic. :-(

                                                       (lan)












3 komentáře:

  1. Očkování psů proti vzteklině se uskuteční v sobotu 6. února 2021, od 11:00 před obecním úřadem a ve 12:30 na kolonii. Očkování psů je povinné, cena vakcíny je 200,- Kč. Očkují se psi starší 6 měsíců. V souvislosti s epidemiologickou situací v ČR žádáme občany, aby při očkování psů dodržovali platná nařízení.

    OdpovědětVymazat
  2. Prodejna Jednoty v Českých Křídlovicích oznamuje změnu pracovní doby od 1. února 2021 a to:

    pondělí 5:30 - 12:00
    úterý 5:30 - 16:00
    středa 5:30 - 12:00
    čtvrtek 5:30 - 16:00
    pátek 5:30 - 16:00
    sobota 5:30 - 9:30
    neděle zavřeno

    OdpovědětVymazat
  3. Tom Nezval:
    Hledám SPZ :7B1 8987
    Ztracena dnes 29.1 na trase Těšetice-Borotice-Božice-Karlov-Šanov.
    Kdyby někdo našel, dejte vědět.
    Diky

    OdpovědětVymazat