Skoro 15 let se připravuje rekonstrukce hlavního tahu ze Znojma na Brno. Mimo pořadí byl naštěstí před časem vybudován a zprovozněn obchvat Lechovic. Zaplaťpámbů za to. Zbývající etapy jsou sice naplánovány, ale jejich faktická realizace je ve hvězdách. Drobným svítáním v této neutěšené situaci je dlouho toužebně očekávané rekonstruování prvního úseku Znojmo (Dyjský kruhový objezd) - Lechovice (obchvat).
Bohužel, tak dlouho se to všechno smolí, až řada věcí odsouhlasených dotčenými subjekty v letech 2009 - 2010 zastarala a z dnešního pohledu již vůbec nevyhovuje.
Jestli si myslíte, že na to bude reagováno a původní projekt se významně upraví, tak jste na hlubokém omylu. Stavět se začne podle původního projektu s drobnými úpravami a případné změny budou moci být uplatněny až před jejím dokončením, tj. před zahájením stavebních prací na dotčeném úseku státní silnice I/53. Řeč je hlavně o tzv. bantické křižovatce a taky o křižovatce u Práčí. Pokud však žadatelé nepředloží svůj požadavek včas, nebude z toho nic a bantická křižovatka se jen nepatrně narovná a jinak zůstane taková zparchantělá, jaká je dnes. Taky o slíbený výjezd z Práčí se musí ještě zabojovat. Vjezd (odbočení pod horizontem) do Práčí je však definitivně passé.
Vybral jsem z právě vyvěšené Veřejné vyhlášky Rozhodnutí, stavební povolení stavby "Silnice I/53 Znojmo - Lechovice, km 4,100 až km 11,292" nejdůležitější námitky podané proti částem stavby dotčený subjekty. Všechny námitky byly zamítnuty.
Náklady jsou odhadovány na 620 milionů Kč. Realizace je plánována v období srpen 2020 až květen 2023.
--------------------------
Kdo si chce počíst podrobnosti, tak prosím zde:
Silnice I/53
Znojmo –Lechovice, km 4,100 až km 11,292“
Stručný popis stavby:
Předmětem stavby „Silnice I/53 Znojmo -Lechovice, km 4,100 až km 11,292“ je rekonstrukce úseku stávající silnice I/53
Řešená stavba: tah Znojmo - Pohořelice je rozdělen na čtyři samostatné stavby, přičemž zcela samostatně byl v předstihu řešen obchvat Lechovic.
Stavba „Silnice I/53 Znojmo - Lechovice, km 4,100 až km 11,292“ je v začátku úseku navázána na stávající stav silnice I/53 a v konci úseku přímo navazuje na stavbu obchvat u Lechovic.
Silnice I/53 je po úpravě rozšířena na kategorii S 11,5/80, směrově i výškově kopíruje zhruba stávající vedení silnice I/53. Od km 9,850 – KÚ bude silnice I/53 vedena v režimu 2+1, dva pruhy ve směru na Znojmo.
Součástí stavby
je přestavba stávající úrovňové křižovatky I/53 a silnic III/41317 a III/40834,
zrušení úrovňové křižovatky I/53 se silnicí III/41313 a zrušení
úrovňových napojení sítě
polních cest a
sjezdů na silnici
I/53.
V rámci stavby
budou vybudovány 4
mosty, přeloženo nadzemní
vedení VN, přeloženy
sdělovací kabely, přeloženy plynovody,
provedena rekultivace ploch
a výsadba vegetačních
prvků
Součástí stavebního povolení jsou stavební objekty:
SO 111 Komunikace
– silnice I/53;
SO 114 Připojení
čerpací stanice PH Shell (v
současné době se jedná
o čerpací stanici
PH Benzina; přičemž původní název SO zůstává z
důvodu zachování názvu územně povoleného objektu);
SO 201 Most
km 6,360, SO 202 Most km 6,997, Most km 10,040 a Most km 10,909.
Realizace stavby
je rozdělena
do 5 stavebních etap, ze silnice
I/53 bude doprava svedena na objízdné trasy a během zimních přestávek bude
doprava na silnici I/53 vždy dočasně obnovena.
Etapa první: začátek úsek – km 8,550, délka
etapy 4 450 m, předpoklad výstavby 38 týdnů.
Etapa druhá: km 8,600 – 10,850, délka etapy 2 250
m, předpoklad výstavby 19 týdnů.
Etapa třetí: km 10,850 – konec úsek u,
předpoklad výstavby 20 týdnů.
Etapa čtvrtá: výstavba úrovňové
křižovatky a přeložky
silnic III. tříd,
předpoklad výstavby 23
týdnů
Etapa pátá: dokončovací práce, předpoklad 2
týdny. Předpokládaná délka stavby cca tři stavební sezóny (vždy se zimní
přestávkou) a 102 týdnů.
Termín výstavby: r. 2021 – 2023
Termín dokončení stavby: 31.12.2023.
Řešení námitek:
Ve lhůtě
určené k uplatnění námitek uplatnil námitky účastník stavebního řízení – právnická
osoba FARMA U TŘÍ DUBŮ s.r.o., se sídlem
Stošíkovice na Louce
93. Námitky se týkají
nevhodného až nebezpečného
technického řešení křižovatky Bantice – Tasovice se silnicí I/53. Jedná se
o průsečnou křižovatku silnice I/53 se silnicí
III/ 41317 (směr Bantice) a
silnicí III/40834 (směr
Tasovice).
Společnost FARMA U TŘÍ DUBŮ
s.r.o. upozorňuje na nebezpečné přejezdy nákladních aut a zemědělské techniky ve
směru Bantice -Tasovice a zpět.
Tento účastník
řízení vyslovuje zásadní
nesouhlas s řešením křižovatky jako průjezdné - průsečné. Za
řešení účastník řízení považuje výstavbu
kruhového objezdu nebo mimoúrovňové křižovatky.
Námitku posoudil speciální stavební úřad tak, že návrh dopravně technického řešení odpovídá vydanému územnímu rozhodnutí a v této fázi řízení jej nelze (bez změny územního řízení) měnit. Proto námitce nelze v této povolovací fázi stavby vyhovět. Jedná se svou povahou o námitku, která svým předmětem spadá do řízení územního, v němž je rozhodováno o umístění stavby v území. Námitce účastníka řízení nemohlo být v rámci tohoto stavebního řízení vyhověno. Změna stavby před jejím dokončením je v gesci stavebníka a je samozřejmě možná v souladu s ust. § 118 stavebního zákona ji lze před dokončením stavby (tedy před zahájením stavebních prací na dotčeném úseku silnice I/53 v místě křižovatky se silnicí III/41317 a III/40834) příslušným úřadem povolit.
Obec Práče
taktéž nesouhlasí s navrženým řešením
křižovatky silnice I/53
se silnicemi III. tř.
(směr Bantice, Tasovice) a upozorňuje,
že předmětnou stavbou, kdy
se tato křižovatka
rozšíří, se tato pak stane ještě nebezpečnější pro kamionovou a
zemědělskou dopravu, která bude přejíždět komunikaci I/53.
Dále tento účastník
řízení nesouhlasí se
zrušením „Práčské křižovatky“ a
navrhuje vybudování připojovacích
pruhů namísto rekonstrukce komunikace mezi obcemi
Práče a Bantice.
Dále obec
Práče namítá, že nejsou
vypořádány vlastnickém vztahy jak na komunikaci I/53, tak i na komunikaci mezi
obcí Práče a Bantice. Další námitky se týkají komunikace mezi obcemi Práče a
Bantice, která se má stát komunikací III. třídy a dle hlukové studie zde nevychází
hlukové limity. Obec Práče nesouhlasí s výstavbou jakýchkoliv hlukových bariér
a požaduje přímý výjezd z obce Práče na komunikaci I/53.
Dále obec Práče jako účastník stavebního řízení namítá, že zrušením Práčské křižovatky dojde k dopravnímu zatížení obcí Bantice a Lechovice. Vybudování obchvatu Lechovic tak postrádá smysl.
V rámci stavby „Silnice I/53 Znojmo - Lechovice“ požaduje obec Práče napojení obce Práče v místech stávající Práčské křižovatky vybudováním sjezdů a připojovacích pruhů.
Dále obec Práče požaduje místo průsečné křižovatky Bantice - Tasovice mimoúrovňovou křižovatku.
U SO 204 Most požaduje obec Práče z důvodu průjezdnosti zemědělské techniky průjezdní prostor pod mostem 4,50 m. Obec Práče také namítá, že projekt neřeší propojení polních cest v celém průběhu komunikace I/53.
Námitkám nelze v této povolovací fázi stavby vyhovět. Obec Práče
vydala v r. 2009 souhlas s vydáním územního rozhodnutí pro výše
uvedenou stavbu a vydané územní rozhodnutí nepozbylo platnosti.
Policie rovněž upozorňuje na zastaralé řešení předmětné křižovatky a doporučuje řešit výhledově křižovatku bezpečněji, např. jako mimoúrovňovou. Skutečně lze konstatovat, že navržené řešení je s ohledem na dopravní situaci v území již překonáno;
O zrušení „Práčské křižovatky“, tj. úrovňové křižovatky silnice I/53 se silnicí III. třídy č. 41313 bylo rozhodnuto v územním řízení. Původní územní rozhodnutí na stavbu „Silnice I/53 Znojmo – Lechovice, km 4,100 až km 11,292“ bylo vydáno již v roce 2010. Následně bylo územní rozhodnutí prodlužováno, naposledy dne 30.10.2018 byla platnost územního rozhodnutí opětovně prodloužena na dobu 5 let.
Komunikace mezi obcí Práče a Bantice není součástí silnice I. třídy.
Co se týká námitky průjezdnosti pod mostem SO 204, kdy obec Práče požaduje podjezdnou výšku 4,50 m z důvodu zajištění průjezdu zemědělské techniky pod mostem, této námitce nelze v rámci stavebního řízení na SO 204 rovněž vyhovět. Poloha mostu, nejen směrová, ale i výšková, byla dána územním rozhodnutím. V rámci DUR byla odsouhlasena světlá výška podjezdu 3,50 m.
Jediným novým propojením je právě zmíněný podjezd v rámci zrušení úrovňové křižovatky silnice I/53 a silnice III/41313, který byl v územním rozhodnutí zakotven. Z výše uvedených důvodů nemohlo být námitkám obce Práče vyhověno.
Námitky ve stavebním řízení uplatnila rovněž obec Bantice. Tyto námitky jsou shodné s námitkami obce Práče.
Námitky uplatnila taktéž obec Lechovice. Obec Lechovice není účastníkem stavebního řízení. Přesto se těmito námitkami taktéž speciální stavební úřad zabýval jakožto podnětnými připomínkami.
V zásadě obec Lechovice upozorňuje na skutečnost, že i přes realizaci obchvatu obce Lechovice, kdy trasa silnice I/53 byla přeložena mimo zastavěné území obce, předložený projekt vrací problémy s dopravou zpět do obce zajištěním objízdné trasy pro tranzitní, autobusovou i osobní dopravu. Obec Lechovice upozorňuje na špatný technický stav silnice III/41314 (silnice do obce Práče) a současně obec Lechovice nesouhlasí se zrušením křižovatky sil. I/53 se sil. III/41 313 („Práčská křižovatka“), neboť doprava bude po jejím zrušení převedena právě na zmíněnou silnici III/41314.
Obec Lechovice upozorňuje, že v případě dotčení silnice III/41314 je nutno počítat s její opravou. K možnosti zachování „Práčské křižovatky“ se speciální stavební úřad vyslovil vyčerpávajícím způsobem při zhodnocení námitek obce Práče; viz výše v textu odůvodnění rozhodnutí.
Speciální stavební úřad konstatuje, že podrobný návrh objízdných tras bude zpracován dle požadavku Správy a údržby silnic JMK a řádně projednán v rámci řízení o uzavírce a objížďce s vlastníkem silnic a s dotčenými obcemi.
S jistým dopravním zatížením však je nutno při stavbě
rekonstrukce silnice I/53 počítat.
To však nezbavuje stavebníka
povinnosti provést odpovídající opravy dotčených objízdných tras.
V souladu s § 24 odst. 6 zákona o pozemních komunikacích se o případných úpravách objížďkových
pozemních komunikací nutných z důvodu
nařízené objížďky a o
náhradě příp. následných škod rozhodne
v podmínkách rozhodnutí o
uzavírce a objížďce a tyto se uskuteční
na náklad žadatele.
Žádné komentáře:
Okomentovat