Pohled na klášterní kapli z jihu (ze zahrady) |
Hledat pravdu by měli začít odborníci. Vitráže v posledním pásu původní kaple penzionátu Maria Hilf v Božicích (v části obce České Křídlovice) jsou součástí kulturní památky zapsané v Památkovém katalogu Národního památkového ústavu v Praze od 3.7.1989. Zde jen uvedeno, že se jedná o "Hodnotný doklad architektury geometrické secese vídeňské produkce z počátku 20. století."
Pětice vitráží se nachází ve třetí řadě a má tu smůlu, ji vlastně zvenčí pořádně nevnímáme. To by se však mělo změnit a kaple by se měla otevřít veřejnosti v plné kráse.
Nemáme v Božicích moc kvalitních uměleckých památek. Gotický kostel sv. Petra a Pavla s mnoha přístavbami a přestavbami, barokní fara zachraňovaná v hodině dvanácté s nejasnou budoucností, romantický lovecký zámeček Samota (Allein) v alpském stylu, kaplička-zvonička na staré božické návsi, kříže, zděné výklenkové kapličky, sochy, secesní vila Tulipánka, přestavěný Jiráskův dům, budova nádraží a hostince u nádraží - a nejcennější stavební památka a zároveň dominanta Božic - secesní bývalý dívčí penzionát sester sv. Karla Boromejského.
V podstatě jediný, ovšem zásadní důvod, proč nemohl výzdobu vitráží v klášterní kapli vytvořit světově proslulý malíř Alfons Mucha, je časový. V době, kdy Alfons Mucha provedl koncem 19. století např. původní výmalbu zámku Emín u Hrušovan n. Jev., ještě božický klášter nestál! Budova čtyřpodlažního penzionátu Maria Hilf byla dokončena v roce 1906. Tou dobou už se Alfons Mucha více než deset let pohyboval v cizině. Nejdříve v Paříži a od roku 1904 do roku 1910 v USA. Po návratu do Čech (nikoliv na Moravu) zahájil práce na svém nejrozsáhlejším, i když trošku zastuzeném díle, které se jmenuje Slovanská epopej. To dokončil v roce 1928 a v roce 1939 zemřel. Že by si při práci na velkých plátnech jen tak na chvilku odskočil do pro něho naprosto neznámých Českých Křídlovic a vytvořil zde pět barevných vitráží klášterní kaple, se zdá více než nepravděpodobné. Ale nechme pracovat odborníky a přejme si, aby se památka stala aspoň občas přístupná veřejnosti.
(lan)
Část jedné z barevných vitráží |
Žádné komentáře:
Okomentovat