sobota 8. července 2017

Jak to bylo s hraničním topolem lindou

Linda ještě stojící - rok 1961
Okolnosti a čas letních dovolených mě přiměly k tomu, abych se již potřetí vrátil ke stromu, který stával na rozhraní Božic a Českých Křídlovic a tvořil jakousi neformální hranici katastrů obou obcí. Aby bylo všem jasno: Zedníčkova vila stojí na křídlovickém katastru, bývalá masna (dnes Zeiselovi) na božickém katastru, Tarabovo na božickém katastru a dům kdysi Černých, dnes Klobásovo na křídlovickém katastru. Hádanka zní: na kterém katastru stojí nové dětské hřiště?


A ještě důležitější otázka zní: Na kterém katastru stával "hraniční" topol linda? A kde se nacházelo místo, kde tento topol stál? Rozvinula se k tomuto tématu živá diskuze, která mj. tvrdí, že je dosud patrné, kde onen topol stával. Taky se živě diskutuje, ve kterém roce byl vyvrácen? Ze kterého roku je ona fotka, kde se na vyvrácenou lindu dívá tehdejší starosta (tenkrát jako předseda MNV) Vincenc Střížík?

Přidávám diskuzní příspěvky a článek, které jsem publikoval v letech 2010 a 2013.

Náhodou jsem narazila na obrázek, který mne zaujal. Týká se to jedné Fotohádanky z 11. dubna 2010 - Poznáte toto místo? 

Tak jsem se k tomu tématu vrátil na nových stránkách - viz http://probozice.blogspot.cz/2013/03/fotohadanka-kdepak-stal-tento-strom.html a tam se k fotografiím diskutovalo:

"Tento strom (Topol Linda) se nacházel naproti domu rodiny Černých. Rostl na rozcestí dvou cest - státní silnice a místní komunikace (která je zkratkou směrem do Božic kolem Tarabových, Filipových, atd.) a následně se napojuje opět na státní silnici naproti obchodu v Božicích. Tento strom vlastně tvořil nepsanou hranici mezi Českými Křídlovicemi a Božicemi. Při jedné silné vichřici byl bohužel vyvrácen. Pro mne tento strom znamenal hodně i osobně. Měla jsem u něho první schůzku.

Při pohledu na Vaši poslední fotohádanku si vybavuji to, jak jsem kolem tohoto stromu v roce 1956 a 1957 téměř denně jezdil na kole do školy. Marie Černá, dcera kominíka, která bydlela naproti stromu, byla moje spolužačka. Strom a tuto cestu do Božic jsem znal už samozřejmě dříve, neboť jsme tudy chodili do Božic třeba k holiči Novákovi, který měl oficínu hned pod kopcem nalevo, než se přišlo do Božic. Do Božic jsem též chodíval dost strmým úvozem, který vedl kolem farské zahrady. Jak se přišlo dolů, tak se šlo doprava kolem sklepů a přišlo se do Božic. Tam měl pekařství po levé straně v řadě domů pan Bernat a jeho dcera se mnou také chodila do školy. K Bernatům rodiče dodali mouku a pak jsme chodili na knížku pro chleba. Když napadl náhodou sníh, tak jsme se v tom úvoze sáňkoval a to tam bývalo rušno. Tolik k dnešní fotohádance. Zdraví František Vlk.

Strom stával na hranicích katastru obcí Božice a České Křídlovice.Byl zlomen vichřicí, v kterém roce, to nevím. Mělo se jednat o topol, ale na té fotce vypadá spíš jako dub. A rostl pod cestou na křižovatce u domku pana Černého. (kastelán, 12. 04. 2010, 08:57:19 )

Topol bílý (Populus alba), zvaný též topol linda nebo jen linda, je opadavý strom z čeledi vrbovité, v ČR dosti rozšířený, především v údolích velkých řek. V ČR je s jistotou původní v moravských úvalech, tj. i u nás, neboť patříme do Dyjsko-svrateckého úvalu.
Strom vysoký až 30 m, s vysokou, často na jednu stranu převislou, poměrně širokou korunou na silném, přímém nebo poněkud ohnutém kmeni. Větve topolu bílého jsou velmi světlé, někdy dokonce jejich kůra připomíná kůru březovou. Listy jsou na rubu šedobíle plstnaté, značně proměnlivých tvarů.
Pamětníci božicko-křídlovické lindy uvádějí, že kmen obepnuli 4 dospělí nebo 8 dětí a že po jeho vyvrácení vlivem vichřice byl kmen dutý, zetlelý. Při odklízení z něho bylo hodně fůr dobrého palivového dřeva. Zatím jsme pouze nedali dohromady rok, ale bylo to někdy mezi léty 1968 – 1972. 


Dnes jsem dostal informace od dvou na sobě nezávislých zdrojů - a čas vyvrácení topolu se posunuje ještě o nějaký rok k naší přítomnosti - prý by to odhadovali na rok 1975! 20. 04. 2010, 21:00:50 (lan)


Linda vyvrácená - rok ???? (1972 - 1975)





1 komentář:

  1. Na kterém katastru se nachází dětské hřiště s určitostí nevím. Ale první schůzku v r. 1964 jsem u něho měla s určitostí já. (me)

    OdpovědětVymazat